17 lutego 2008

W stronę web 3.0

[Vers web 3.0? - to tytuł wpisu Hubert Guillaud, redaktora naczelnego francuskiego bloga Internet Actu. Zamieszczam go in extenso za zgodą autora].
„Web 2.0, który opisuje zdolność łączenia bez szwów aplikacji (jak kartografia) i serwisów (jak te służące do dzielenia się zdjęciami) w internecie, pojawił się w ostatnich miesiącach w centrum uwagi wszystkich spółek z Silicon Valley. Ale sens biznesowy web 3.0 - albo „web'u semantycznego" - dopiero się zarysowuje.

Klasycznym przykładem ery web 2.0 jest mashup, na przykład biuro podróży on line, które w połączeniu z mapą Google tworzy nowy, bardziej użyteczny serwis, prezentujący szybko na mapie listę dostępnych ofert wakacyjnych.

Święty Graal promotorów web'u semantycznego to system zdolny na udzielenie racjonalnej i kompletnej odpowiedzi na pytanie typu: „Poszukuję ciepłego miejsca na wakacje. Mój budżet to 3000 dolarów. Aha, mamy dziecko w wieku 11 lat". By odpowiedzieć na tego typu pytanie, można dziś spędzić godziny na przeszukiwaniu różnych list lotów, hoteli i firm wynajmujących samochody, które proponują często wykluczające się wzajemnie opcje. Z web 3.0, odpowiedź na to zapytanie byłaby spójna i tak precyzyjnie sformułowana jakby zrobił to człowiek - agent biura podróży.

Liczni naukowcy i eksperci zaczynają dyskutować jak stworzyć takie systemy i kiedy zaczną one udzielać znaczących odpowiedzi" - wyjaśnia John Markoff w „New York Times" (obowiązkowa rejestracja).

Dla Markoffa, ten web 3.0 opiera się na przeszukiwaniu zasobów ludzkiej wiedzy, w taki sposób jak Google wykorzystał ją w swoim Page Rank, który interpretuje linki z jednej strony internetowej do innej jako głos oddany na tę stronę.

Markoff cytuje przykłady ilustrujące jego tezę:
Idziemy z web'u połączonych dokumentów do web'u połączonych danych" - tłumaczy Nova Spivack z Radar Networks, start-up'u pracującego nad wykorzystaniem zawartości serwisów społecznościowych, i który sygnalizował już jakiś czas temu swój przesyt web 2.0 (“Détruire le mythe du web 2.0″).
Inny przykład cytowany przez Markoffa: KnowItAll, stworzony przez grupę naukowcow z Uniwersytetu Waszyngtońskiego, który wyodrębnia i agreguje informacje z witryn z krytykami produktów, by przekazać je w zrozumiałej formie zrozumiałe informacje użytkownikowi.

Dziś, żeby otrzymać informację o ofercie wakacyjnej, musicie przeglądnąć długie listy komentarzy znalezionych tu i tam w internecie. Z web 3.0, system posegreguje komentarze i znajdzie, drogą rozumowania dedukcyjnego, dobry hotel odpowiadający Waszym potrzebom.

Stan obecnego web jest często opisywany jako etap Lego, z dużą ilością różnych elementów będących w stanie połączyć się wzajemnie. Ci którzy mają wizję następnego etapu, web 3.0, postrzegają go jako erę, w której maszyny zaczną robić rzeczy wyglądające na inteligentne. Jest jasne, że wiedza ludzka jest dziś bardziej dostępna dla maszyn niż kiedykolwiek przedtem" - tłumaczy Danny Hillis z Metaweb.
Takie systemy sztucznej inteligencji jak Metaweb lub Cyc, które funkcjonują w oparciu o bazy klasycznych reguł połączone z analizą treści w internecie, mogłyby umożliwić lepszą eksplorację tej nieprawdopodobnej bazy danych jaką jest dziś web w celu udzielania odpowiedzi na złożone pytania.

Chyba, że, jak myśli szef działu badań Yahoo, rozwiązanie przyjdzie ze strony użytkowników: „Na Flickr znajdujemy zdjęcia, jakich komputer nie mógłby znaleźć. Problemy, z którymi borykamy się od 50 lat stają się nagle trywialne".

Hubert Guillaud

> Wiedzieć więcej:
> Tag: , ,

15 lutego 2008

Clarkson testuje Poloneza w Top Gear




Wczoraj wystartowała polska edycja magazynu motoryzacyjnego „Top Gear" wydawnictwa Burda Media Polska. Gościnnym felietonistą jest w nim znany z TV i brytyjskiej edycji Jeremy Clarkson.

Oto jeden z klipów wideo z programu „Top Gear", w którym Clarkson testuje Poloneza. Ten klip wideo został umieszczony w serwisie Metacafe w kategorii „Comedy". Już wiem dlaczego...

> Tag: ,

14 lutego 2008

„Top Gear" startuje na wysokich obrotach





Dziś ukazał się pierwszy numer magazynu motoryzacyjnego „Top Gear". Pismo wydaje wydawnictwo Burda Media Polska na licencji „BBC Top Gear Magazine", który jest najlepiej sprzedającym się magazynem motoryzacyjnym w Wielkiej Brytanii.

Redaktorem naczelnym pisma jest Piotr R. Frankowski. Gościnnym felietonistą będzie znany z TV i brytyjskiej edycji Jeremy Clarkson, widoczny na okładce.

Stu-osiemdziesięcio stronicowe czasopismo ukazuje się początkowo w nakładzie 122 tys. egzemplarzy. Cena egzemplarzowa to 3,90 zł. Według Burda Media Polska, „Top Gear" ma potencjał sprzedażowy w wysokości 60 tys. egzemplarzy.

Główne działy tematyczne pisma to:
  • Metal (aktualności ze świata motoryzacji, prezentacje nowych aut),
  • Twarze (ludzie i ich samochody),
  • Jazda (testy),
  • Top Gear (gadżety dla mężczyzn)
  • Przewodnik (testy długodystansowe, samochody używane).
Wprowadzeniu tytułu na rynek towarzyszy kampania reklamowa. Na razie zaplanowano ją dla trzech pierwszych numerów magazynu. Według „Press", będzie ona kosztować ok. 4 mln zł i obejmie telewizję (m.in. TVP 1, TVP 2, TVN, Polsat, TVN Turbo), radio (RMF FM oraz ok. 100 stacji lokalnych), prasę, Internet, nośniki reklamy zewnętrznej oraz punkty sprzedaży prasy.

Burda uruchomiła równolegle serwis internetowy, który wart jest uwagi. Można na nim m. in. przeglądnąć kilka stron nowego magazynu w wersji elektronicznej.

Tak magazyn jak i jego strona internetowa wyglądają znakomicie. Nie wiem jak Wy, ale ja właśnie wybieram się do domu, gdzie zamierzam przeczytać nowy magazyn od deski do deski...

> Wiedzieć więcej:
„Top Gear" - nowy magazyn dle mężczyzn ukaże się 14 lutego

> Tag: ,

Agora idzie w telewizję internetową

Polski Joost lub Current TV? Agora o tym myśli i idzie zdecydowanie w kierunku telewizji internetowej - twierdzi Michał Fura w artykule pt. Dzięki internetowi wydawcy odbiorą widzów telewizjom" w „Gazecie Prawnej". Tytuł słaby, ale artykuł dobry.

„Poza Agorą i Inforem, wydawcą Gazety Prawnej, który wykorzystuje własne marki do tworzenia multimediów, pozostali wydawcy będą na razie koncentrować się na umacnianiu podstawowego biznesu, powoli wchodząc do internetu. Reklamowo to wciąż za mały rynek, aby zastąpić wpływy z wydań papierowych" - czytamy w „Gazecie Prawnej".

> Tag: , ,

Mediapolis poszukuje kreatywnego grafika do tworzenia nowych projektów

[Ogłoszenie o pracę]

Mediapolis poszukuje kreatywnego grafika prasowego do tworzenia nowych projektów graficznych i do realizacji projektów w charakterze grafika prowadzącego.

Wymagania:
  • co najmniej 3 projekty graficzne stworzone w latach 2000-08.
  • doświadczenie na podobnym stanowisku (grafik, łamacz, layouter…) w prasie codziennej lub magazynowej
  • znajomość programów QuarkXPress, Photoshop, inDesign
  • znajomość środowiska Apple Macintosh
  • kreatywność
  • wysoki poziom samodzielności i odpowiedzialności
  • dobre umiejętności planowania i organizacji pracy
  • umiejętności komunikacji interpersonalnej
  • wysoki poziom kultury osobistej
  • umiejętność wykazania się inicjatywą
  • mile widziane: umiejętność tworzenia infografik, znajomość HTML, Flash...

Zakres obowiązków:
  • projektowanie makiet nowych magazynów i innych publikacji
  • skład komputerowy i łamanie magazynów, broszur i raportów rocznych
Oferujemy pracę w sympatycznym i doświadczonym zespole oraz szkolenia i możliwość rozwoju w stabilnej i dynamicznie rozwijającej się firmie.

List motywacyjny oraz CV ze zdjęciem prosimy kierować e-mailem na adres: praca@mediapolis.com.pl do 22 lutego 2008 r.

> Tag: , ,

Serwisy randkowe nie potrafią poderwać Polaków

Tylko co szósty Polak odwiedził serwisy randkowe w 2007 roku

Podczas gdy lider serwisów randkowych w Europie - Meetic, notuje wzrost o 44,5% abonentów w 2007 i chwali się rekordowymi przychodami 113,8 milionów euro, polskie serwisy randkowe, jeśli wierzyć badaniom Megapanel PBI/Gemius, mają coraz mniej użytkowników.

W listopadzie 2006 roku tego typu witryny odwiedzał co czwarty internauta - informuje Gazeta.pl, cytując badania Megapanelu. Zaledwie 12 miesięcy później (tzn. w listopadzie 2007 roku) już tylko co szósty (16,6 proc.). Dane pochodzą z firmy Gemius, która publikuje na walentynki dane o użytkownikach randek online ze swego badania Megapanel PBI/Gemius.

Internauci odwiedzający serwisy randkowe spędzają jednak na nich obecnie dwa razy więcej czasu niż kilkanaście miesięcy wcześniej. Oczywiście z serwisów takich częściej korzystają mężczyźni niż kobiety. Ponad 41 proc. użytkowników internetowych randek to młodzież w wieku od 15 do 24 lat.

Dlaczego polskie serwisy randkowe - jak sympatia.pl, ilove.pl, single.pl, meetic.pl - nie potrafią przyciągnąć Polaków? A może Polacy są ciągle bardziej tradycyjni niż Europejczycy i wolą podryw na ulicy niż w internecie?

> Wiedzieć więcej:

> Tag: ,

Czy poważny dziennik ekonomiczny może promować się na luzie? Może, i to jak!




Francuski dziennik ekonomiczny „La Tribune" odważnie promuje swoje strony www na luzie. Oto klip stworzony przez Publicis Conseil. Ma być „wirusowy'". Głupie? Nie, bo komunikat „news 24/7" jest zrozumiały od razu.

Lubię szczególnie ostatnią scenę:)

> Tag: ,

Google radzi jak korzystać z usług Google



Google opublikował w internecie poradnik „A publisher's guide to web". To publikacja przeznaczona dla webmasterów, ale każdy może znaleźć tu wiele wskazówek jak korzystać z różnych serwisow i usług Google. Polecam.

> Tag:

13 lutego 2008

Yahoo News Globe to oryginalny, ale mało atrakcyjny sposób prezentacji newsów


Yahoo! testuje nowe sposoby prezentacji newsów. Nowootwarty serwis Yahoo News Globe, o którym pisze dziś blog Mashable, to mieszanka najczęściej czytanych newsów z Yahoo News, największego serwisu newsowego na świecie, Yahoo Maps i trójwymiarowego Papervision 3D.

Yahoo News Globe wizualizuje informacje w postaci słupków różnej wysokości - im wyższy słupek, tym ważniejsze wydarzenie - wyrastających z miejsc, w których miało miejsce jakieś ważne wydarzyło. To coś w rodzaju chmury tagów - im większe słowo-klucz np. terroryzm, tym ważniejsze wydarzenie -, ale bez tagów.

Użytkownik może zdać się na program, który sam pokazuje co jest - według niego - ważne, albo może wziąć sprawy w swoje ręce i klikać w interesujące go słupki.

Oryginalne, ale mało atrakcyjne i niezbyt pożyteczne dla wszystkich, bo - przynajmniej w chwili obecnej - zbt amerykańsko-amerykańskie. Brak możliwości personalizacji to największa wada tego serwisu, który wydaje się niedopracowany.

Ale chyba nie to jest tu najważniejsze. Ponieważ Microsoft chce kupić Yahoo i obie firmy negocjują teraz warunki transakcji, Yahoo ma interes, by mówiono teraz o nim jak najwięcej.

> Tag: ,

Program „Uwaga" w TVN to telewizyjny tabloid

Miało być o bezpieczeństwie w serwisie naszaklasa.pl i na początku dzisiejszego programu „Uwaga" było, ale tylko trochę.

Dosłownie przed chwilą, ten sztandarowy program TVN-u szybko zamienił się w łzawy melodramat o siostrze, która dzięki Naszej Klasie odnajduje brata. Nie wierzyłem własnym oczom, bo z reguły nie oglądam ani „Uwagi" ani tabloidowego Polsatu, a tu - jak na złość - „TVN-Polsat" przyszedł do mnie, w całej swojej krasie. Zamiast zmontować dwa różne materiały - bezpieczeństwo w Naszej Klasie i siostra odnajduje brata - TVN stworzył superekspresową, dziwaczną hybrydę.

Nie znałem „Uwagi" i po raz pierwszy oglądałem ten program nadawany w samym środku prime-time, przekonany, że chodzi o szybkie reportaże w stylu BBC. Otóż nie, nie o to chodzi. „Uwaga" to telewizyjna bulwarówka, epatująca emocjami, bez cienia refleksji, o psach, które gryzą dzieci, o policjancie, który zabił córkę i siebie, albo o tym, że coś w nią wstąpiło i kradła.

„Uwaga" chwali się, że jest najchętniej oglądanym magazynem interwencyjnym w Polsce. Nie wiem dlaczego. Do takiego programu naprawdę szkoda reporterów z prestiżową nagrodą Grand Press, jak jeden z autorów materiału o Naszej Klasie.

> Tag: , ,

12 lutego 2008

Sześciu blogerów zdobyło tytuł Blogera Roku 2007

sześciu blogerów zdobyło tytuł Blogera 2007 Roku, największą i tą samą liczbą głosów internautów, w konkursie portalu Wiadomości24.pl „Bloger i Dziennikarz Obywatelski 2007 Roku" - poinformowało wydawnictwo Polskapresse, wydawca Wiadomości24.pl.

Nagrody, z rąk Doroty Stanek, prezes Polskapresse, odebrali:
  • Paweł Lipiec za polskiblogger.pl,
  • Katarzyna Kulpa autorka bloga stanikomania.blox.pl,
  • Janusz Korwin-Mikke za korwin-mikke.blog.onet.pl,
  • Agnieszka Dubiel za panilyzeczka.salon24.pl,
  • Grzegorz Marczak za antyweb.pl,
  • Łukasz Mantiuk za recenzje.jogger.pl.

W kategorii Blog Junior 2007 Roku, pierwszą nagrodę zdobył Tomasz Wortniczak za blog FunnyGeneracja.

W walce o tytuł Dziennikarza Obywatelskiego 2007 zwyciężył Krzysztof Olejniczak piszący dla Wiadomości24.pl otrzymując największą liczbę głosów internautów, drugie miejsce zdobył Roman Stachowiak (Nowemiasteczko.org), a trzecie Marek Iwaniszyn z Jaworzna (Wiadomości24.pl).

Głosami Kapituły Dziennikarzem Obywatelskim 2007 Roku został Andrzej Pieczyrak z Wiadomości24.pl. W skład Kapituły weszli: Małgorzata Domagalik, Redaktor naczelna "Pani", Janina Paradowska, publicystka "Polityki", Oliwia Piotrowska, laureatka konkursu Dziennikarz Obywatelski 2006 r. wybrana głosami internautów, Stefan Bratkowski, honorowy prezes SDP, Marek Chyliński, z Instytutu Dziennikarstwa Polskapresse, Paweł Fąfara, redaktor naczelny dziennika "Polska", Jinseok Seo, Koreańczyk, dziennikarz OhmyNews, największego serwisu dziennikarstwa obywatelskiego, Robert Sałata, laureat konkursu Dziennikarz Obywatelski 2006 roku wybrany przez Kapitułę.)

Oto pełna lista laureatów:

Dziennikarz Obywatelski 2007 Roku (głosami Kapituły):
  • Andrzej Pieczyrak
Dziennikarze Obywatelscy 2007 Roku (głosami internautów):
  • Krzysztof Olejniczak
  • Roman Stachowiak
  • Marek Iwaniszyn
Blog Junior 2007 Roku
1. Adrian Michalec, FunnyGeneracja
2. Tomasz Bortniczuk, Moje Zainteresowania i Pasje
3. Natalia Wenelczyk, Stronka Szymonka… i trochę Natusi

Bloger 2007 Roku (sześć nagród ex quo)
  • Paweł Lipiec, polskiblogger.pl
  • Katarzyna Kulpa, stanikomania.blox.pl
  • Janusz Korwin-Mikke, korwin-mikke.blog.onet.pl
  • Agnieszka Dubiel, panilyzeczka.salon24.pl
  • Grzegorz Marczak, antyweb.pl
  • Łukasz Mantiuk, recenzje.jogger.pl

Kategoria Polityka
  • Azrael Kubacki, Azrael – zwykłe pisanie
  • Piotr Kempisty, Lewicowiec
  • Anonimowy autor, Free Your Mind

Kategoria Kultura i media
  • Radosław Piekarz, Redlog.pl
  • Marcin Kawa, Filmnews
  • Irena Magierska, Zjadamy reklamy

Kategoria Internet i technologie
  • Łukasz Dzierżak, Play
  • Grzegorz Marczak, Antyweb
  • Krzysztof Adamus, Interaktywnie.com

Kategoria Fotoblog
  • Jacek Wiciński, Tokyobynight.pl
  • Aleksander Kisielewicz, Look`n`feel
  • Robert Danieluk, Fotoblog

Kategoria Życie
  • Katarzyna Kulpa Stanikomania
  • Danuta Jałocha, Narzeczona programisty
  • Alan Iwanowski, Pineiro – 2UP

Wszystkim serdecznie gratuluję. Niestety nie mogłem uczestniczyć w Gali finałowej konkursów.

> Tag: ,

5 lutego 2008

Wyszukiwarki blogowe w Polsce i na świecie

Ponad 112 milionów blogów na świecie, ponad 2,5 miliona blogów w Polsce... Jak odnaleźć się w tej wirtualnej dżungli? Oto adresy serwisów - wyszukiwarek blogowych, które pozwolą Wam znaleźć dobre, wartościowe blogi. To o nich mówiliśmy w dzisiejszej audycji „W sieci sieci" na antenie Tok FM:

1. Wyszukiwarki blogowe na świecie
2. Wyszukiwarki blogowe w Polsce:
> Tag: , , , ,

Dziś o godz. 22.00 w Tok FM audycja o wyszukiwarkach blogów, czyli jak nie zgubić się w blogosferze

To więcej niż mechaniczne wyszukiwarki, to prawdziwe katalogi, które pomagają znaleźć dobre blogi. Katalogi tworzone nie przez automaty, ale przez ludzi, co zdecydowanie zwiększa ich wartość.

W dzisiejszej audycji W sieci sieci", na antenie Tok FM (97,7 FM w Warszawie, godz. 22.00-23.00) będziemy rozmawiać z Cezarym Łasiczką o serwisach, które pomagają nam w poruszaniu się w nieprzebranym gąszczu blogosfery, jak uruchomiony wczoraj Blogblox.pl, a także inne: Blogfrog.pl, 10 przykazań.com czy ich pierwowzory - Technorati.com i 9rules.com.

> Tematy poprzednich audycji:
  1. Fantastyczny świat Second Life (8 maja 2007)
  2. Web 2.0 - nowe pokolenie internetu (15 maja 2007)
  3. Najlepsze serwisy Web 2.0 na świecie (22 maja 2007)
  4. Blogi i blogosfera w Polsce i na świecie (29 maja 2007)
  5. Jak zarabiać na blogach? (5 maja 2007)
  6. Serwisy plotkarskie podbijają polski internet (12 czerwca 2007)
  7. Boom na wideo w internecie (19 czerwca 2007)
  8. Jak dziennikarze obywatelscy odebrali zawodowym dziennikarzom monopol na informację (26 czerwca 2007)
  9. Czy internet pożre prasę? (3 lipca 2007)
  10. Jak wykorzystać wiki, stronę internetowa, którą każdy może tworzyć, edytować i zmieniać bezpośrednio za pomocą przeglądarki internetowej? (10 lipca 2007)
  11. Czy RSS jest przyszłością internetu i nowych mediów? (24 lipca 2007)
  12. Seks w internecie (31 lipca 2007).
  13. Jak działają i jak wykorzystać sieci P2P, czyli "peer-to-peer", służące do wymiany i współdzielenia plików w Internecie (7 sierpnia 2007)
  14. Creative Commons (17 sierpnia 2007) - Alek Tarkowski.
  15. Firma 2.0, czyli o rewolucji jaka czeka nasze przedsiębiorstwa (21 sierpnia 2007).
  16. Serwisy społecznościowe w Polsce (11 września 2007).
  17. Serwisy społecznościowe na świecie (18 września 2007).
  18. Czy można czuć się bezpiecznie w sieci? (29 września 2007) - Krzysztof Młynarski
  19. Blogi firmowe w Polsce i na świecie (16 października 2007)
  20. Komunikatory - jak zmieniły nasze życie? (30 października 2007) - Edwin Bendyk
  21. Biznes klonów, czyli jak można zarobić na kopiowaniu innych w internecie (6 listopada 07)
  22. Jak zarobić w sieci nie mając bloga, ani strony internetowej (13 listopada 07).
  23. Web 3.0 to będzie łebski web (4 grudnia 07)
  24. Jak pisać bloga, by być czytanym (8 stycznia 2008)
  25. Bezpieczeństwo w sieci - Krzysztof Młynarski (15 stycznia 2008)
  26. Internet w Polsce - Artur Gortych, Artagence (22 stycznia 2008)
> Tag: , , , Tok FM, ,

„Wprost" uruchamia bibliotekę blogów Blogbox

Nowy serwis wprowadza zupełnie nową wartość w polskiej blogosferze. „Wprost" ma już pomysły na następne serwisy Web 2.0...


Blogbox to nowa i oryginalna biblioteka blogów uruchomiona wczoraj przez tygodnik „Wprost". Jego celem jest zebranie w jednym miejscu wartościowych blogów i uporządkowanie ich, tak jak w bibliotece, w formie katalogu. Stąd hasło: „Setki blogów, tysiące tematów, jedno takie miejsce".

Pewnie minie jeszcze trochę czasu zanim ten agregator blogów stanie się jednym takim miejscem, niemniej jednak sam projekt wprowadza zupełnie nową wartość w polskiej blogosferze. Idzie krok dalej niż istniejące już serwisy o podobnym charakterze: Blogfrog.pl i 10 przykazań.com. Wszystkie te serwisy wzorują się w mniejszym lub większym stopniu na wyszukiwarce blogowej Technorati.com i 9rules.com.

Najbardziej podobają mi się w Blogboxie 4 elementy:
  1. Serwis tworzony przez użytkowników. Blogbox to klasyczny produkt epoki Web 2.0, tworzony przez samych internautów. To oni mają zbudować ów katalog blogów, dodając je do poczekalni (zakładka „Proponowane"), gdzie inni użytkownicy mogą na nie głosować, jak w serwisie Digg.com czy w jego polskim klonie Wykop.pl. Ale proponowany blog wejdzie oficjalnie do katalogu dopiero wtedy gdy zdobędzie odpowiednią liczbę głosów i otrzyma zielone światło redakcji. Blogbox oferuje też użytkownikom możliwość dyskusji w forach odpowiadających tematyce poszczególnych działów serwisu: Polityka, Rozrywka, Kultura...

  2. Personalizacja. Użytkownik może skonfigurować w naprawdę prosty sposób swoją własną stronę na zasadzie „czytaj to co lubisz". Pierwszym krokiem jest oczywiście stworzenie własnego profilu. Możemy tu dodawać RSS-y do naszych ulubionych blogów, tworzyć z nich własny kanał i decydować które z nich mają wyświetlić się na stronie głównej serwisu kiedy się do niego zalogujemy. Co ciekawe, użytkownik może przestawiać jak klocki poszczególne bloki z linkami do swoich ulubionych blogów, decydując który będzie na górze, który na dole. Innym - klasycznym - elementem personalizacji jest newsletter, który można tak skonfigurować, by zawierał tylko te treści które nas interesują.

  3. Cechy serwisu społecznościowego. Każdy profil posiada, oprócz formularza danych osobowych i księgi gości, listę własnych kontaktów, jak w serwisie społecznościowym (niestety bez możliwości importowania kontaktów z innych serwisów, np. Plaxo, Facebook czy Linkedin). „Warto zwrócić uwagę na praktyczną funkcję geolokalizacji, która pozwala na umieszczenie na mapie miejsca, w którym mieszka dany użytkownik serwisu" - podkreśla Michał Samojlik, szef i dyrektor kreatywny agencji interaktywnej Autentika, twórcy znanych serwisów m. in. Goldenline, iThink i Navigeo. Funkcja ta pozwoli na przykład na zlokalizowanie blogerów mieszkających w jednym mieście. Użytkownicy mający podobne kręgi zainteresowań mogą też tworzyć swoje własne grupy i szukać w wyszukiwarce swoich znajomych korzystających z Blogboxa, jak np. w serwisie społecznościowym GoldenLine.

  4. Wersja mobilna. Blogbox można konsultować z telefonu komórkowego, co wyróżnia go od innych polskich serwisów tego typu. To rzeczywiście prawdziwy serwis dedykowany na telefony komórkowe, nie przeróbka z serwisu www jak to nieraz się zdarza.

Pomył na Blogbox narodził się w „Życiu Warszawy" pod koniec 2006 roku. Zarząd zamówił koncepcję i realizację serwisu w agencji Autentika na początku 2007 roku. Serwis gotowy był już marcu, ale Dom Prasowy, wydawca „Życia Warszawy" zwlekał z jego uruchomieniem.

Firmę czekała bowiem zmiana właściciela. Na początku lipca 2007 r., „Życie Warszawy" kupiła Presspublica, wydawca „Rzeczpospolitej", ale bez Blogboxa. Dom Prasowy odsprzedał go w październiku za „kilkadziesiąt tysięcy, ale mniej niż za sto", jak twierdzi dobrze poinformowane źródło, Agencji Wydawniczo-Reklamowej „Wprost". To pierwsza znana akwizycja internetowa „Wprost".


Sama strona internetowa „Wprost" zmieniła się w ostatnich miesiącach nie do poznania. Zdecydowanie na lepsze.


Blogbox jest drugim, po modernizacji Wprost.pl, krokiem internetowej ofensywy „Wprost", który zdecydowanie stawia na web 2.0. Po Blogboxie mają przyjść inne serwisy. „Wprost" zamierza uruchomić następny już w marcu 2008 roku.

Będziemy startować z nowymi projektami. Niektóre z nich realizujemy na zewnątrz, inne robimy własnymi siłami. Będą one rozwijać się w symbiozie, ale 'Wprost' pozostanie oczywiście okrętem flagowym" - mówi Media Cafe Marcin Zduńczyk, dyrektor ds. internetu „Wprost".

Sama strona internetowa „Wprost" zmieniła się w ostatnich miesiącach nie do poznania. Jest obecnie, m.in. dzięki możliwości personalizacji i blogom redakcyjnym, jedną z najbardziej nowoczesnych witryn internetowych stworzonych przez polskie tradycyjne media.

Marka „Wprost", za pośrednictwem swojej witryny internetowej, będzie więc w centrum budowanego przez siebie układu. To wokół tej witryny mają kręcić się inne elementy wirtualnej konfiguracji. Strategia wydawnictwa polega, grosso modo, na obudowywaniu wprost.pl serwisami, z których część będzie oparta na treściach dostarczanych przez użytkowników, tzw. User-Generated Content (UGC). Treści generowane przez użytkowników mają 3 niewątpliwe zalety:
  1. poszerzą grupę docelową odbiorców „Wprost" o młodszych czytelników,
  2. wzbogacą treści produkowane przez dziennikarzy tygodnika, który może je na dodatek opublikować też w wersji papierowej...
  3. ... no i oczywiście są darmowe, co cieszy każdego wydawcę.

„Wprost" rywalizuje on line nie tylko z tygodnikami. Na tym polu jest samotnym liderem, jak wynika z badań Megapanelu, i jego pozycja nie wydaje się zagrożona. „'Wprost' mierzy już wyżej - w segment dzienników. Różnica między nami a 'Rzeczpospolitą' czy 'Dziennikiem' nie jest znacząca" - zauważa Marcin Zduńczyk.

Szef internetu „Wprost" jest jednak ostrożny. Nie chce zdradzić jaki jest budżet jego działu na ten rok, nic nie mówi o estymacjach finansowych i statystycznych (np. odsłony, unikalni użytkownicy, długość sesji...). „Za wcześnie na tego typu prognozy. Mamy ogólne założenia finansowe, jedne pomysły są już w realizacji, inne na etapie refleksji" - tłumaczy.

Wydaje się, że „Wprost" znakomicie zrozumiał, że Web 2.0 jest nowa - i byc moze ostatnia - szansą dla tradycyjnych mediów, i zrobił dużo, by przyciągnąć internautów. Myślę, że może mu się to udać.

> Tag: ,

4 lutego 2008

Mediapolis poszukuje kreatywnego grafika do tworzenia nowych projektów

[Ogłoszenie o pracę]

Mediapolis poszukuje kreatywnego grafika prasowego do tworzenia nowych projektów graficznych i do realizacji projektów w charakterze grafika prowadzącego.

Wymagania:
  • co najmniej 3 projekty graficzne stworzone w latach 2000-08.
  • doświadczenie na podobnym stanowisku (grafik, łamacz, layouter…) w prasie codziennej lub magazynowej
  • znajomość programów QuarkXPress, Photoshop, inDesign
  • znajomość środowiska Apple Macintosh
  • kreatywność
  • wysoki poziom samodzielności i odpowiedzialności
  • dobre umiejętności planowania i organizacji pracy
  • umiejętności komunikacji interpersonalnej
  • wysoki poziom kultury osobistej
  • umiejętność wykazania się inicjatywą
  • mile widziane: umiejętność tworzenia infografik, znajomość HTML, Flash...

Zakres obowiązków:
  • projektowanie makiet nowych magazynów i innych publikacji
  • skład komputerowy i łamanie magazynów, broszur i raportów rocznych
Oferujemy pracę w sympatycznym i doświadczonym zespole oraz szkolenia i możliwość rozwoju w stabilnej i dynamicznie rozwijającej się firmie.

List motywacyjny oraz CV ze zdjęciem prosimy kierować e-mailem na adres: praca@mediapolis.com.pl do 22 lutego 2008 r.

> Tag: , ,

Są pewne pytania, na które Google nie może odpowiedzieć...


Blog Oddee publikuje serię mniej lub bardziej śmiesznych napisów, jakie figurują przed amerykańskimi kościołami. Niektóre są bardzo na czasie jak ten: „Są pewne pytania, na które Google nie może odpowiedzieć"...

> Tag: , ,

3 lutego 2008

„L'Express" otwiera swoją stronę w serwisie społecznościowym Facebook


Francuski tygodnik „L'Express" otworzył swoją stronę w serwisie społecznościowym Facebook. Podobnie jak media amerykańskie, francuscy wydawcy coraz odważniej korzystają z narzędzi Web 2.0 w celu promocji swoich tytułów. Starają się być tam, gdzie są ich czytelnicy.

> Wiedzieć więcej:
Web 2.0 jest nowa i byc moze ostatnia szansa dla tradycyjnych mediów
Jak tradycyjne media moga wykorzystac nowe technologie, by przyciagnac nowych czytelników
Media probuja zdobyc mlodego czytelnika kuszac go grami, muzyka i video w internecie
Amerykanska prasa wchodzi powoli w epoke Web 2.0

> Tag: , l="tag">prasa, ,

Rok 2008 będzie rokiem społeczności

Rok 2008 będzie rokiem społeczności - mówi w wywiadzie dla magazynu „Brief", Jacek Murawski, Prezes Zarządu Wirtualnej Polski.

„Możemy także spodziewać się wzrostu znaczenia, a przez to i udziału w rynku, specjalistycznych serwisów tematycznych. Będziemy mieli do czynienia z postępującą konsolidacją mediów oraz coraz większą ilością multimediów w internecie. Czeka nas także rozwój internetowych form reklamowych dla urządzeń mobilnych, w tym zastosowanie multimedialnych reklam w serwisach internetowych przeznaczonych dla komórek" - prognozuje Jacek Murawski.

Już od kiku lat specjaliści mówią o boomie na społeczności i nowe usługi komórkowe. Serwisy społecznościowe, z Naszą Klasą na czele, już wystartowały, natomiast ciągle nie widać przełomu w komórkach.

> Tag: , , , ,

„Top Gear" - nowy magazyn dle mężczyzn ukaże się 14 lutego

Na dwa tygodnie przez uruchomieniem nowego tytułu - „Top Gear", wydawnictwo Hachette Filipacchi Burda Polska (HFBP) zmienia nazwę na Burda Media Polska - informuje Press.

Francuzi odsprzedali swojemu niemieckiemu partnerowi, wydawnictwu Burda Verlag Osteuropa, posiadającemu 51 proc. udziałów w HFBP, pozostałe 49 proc. udziałów.

Firmy: Lagardere Active Media (poprzednio Hachette Filipacchi) i Hubert Burda Media, właściciel Burdy Verlag Osteuropa, doszły do porozumienia w tej kwestii już pod koniec 2007 roku.

„Transakcja [jest] realizowana w ramach nowej strategii grupy Lagardere, która przewiduje modele licencyjne z silnymi partnerami w wielu krajach. Burda w Polsce posiada wszystkie atuty, żeby wydawać nasze markowe tytuły" - tłumaczy Jean de Boisdeffre, zastępca dyrektora generalnego Lagardere Active International, który jest największym wydawcą prasy magazynowej na świecie (260 tytułów wydawanych w 41 krajach).

Decyzja Francuzów jest skutkiem restrukturyzacji przeprowadzonej w pionie magazynów, tzw. „planu racjonalizacji", który zaowocował zamknięciem nierentownych tytułów i wycofaniem się z tych rynków, na których ich pozycja była słaba. W kwietniu 2007 roku Lagardere wycofał się z Norwegii, we wrześniu ze Szwecji.

Burda działa w Polsce od 1989 roku. W 2006 roku razem z Hachette Filipacchi Media utworzyła spółkę joint venture Hachette Filipacchi Burda Polska. Obecnie wydaje ona takie czasopisma jak
  • „Elle"
  • „Elle Decoration"
  • „Samo Zdrowie"
  • „Burda"
  • „Dobre Rady"
  • „Sól i Pieprz"
  • „Przyślij Przepis!"
  • „Mój Piękny Dom"
  • „Mój Piękny Ogród",
  • „Chip".
Burda przygotowuje dwa nowe projekty:
  • "In Style" (debiut w marcu 2008 roku )
  • Top Gear" (debiut 14 lutego 2008 roku).
„Top Gear" będzie wydawany na licencji „BBC Top Gear Magazine", który jest najlepiej sprzedającym się magazynem motoryzacyjnym w Wielkiej Brytanii. Nic dziwnego, z pismem związany jest m.in. znany dziennikarz motoryzacyjny Jeremy Clarkson, autor słynnej już audycji „Top Gear". Ale czy uda mu się powtórzyć ten sukces w Polsce, gdzie mężczyźnie raczej niechętnie czytają tytuły adresowane do nich?

> Tag: ,

2 lutego 2008

Microsoft chce kupić Yahoo, by dogonić Google




Microsoft, największy koncern informatyczny świata, chce przejąć Yahoo, największy portal internetowy na świecie, za 44,6 mld dolarów - informują media.

„Jeśli plan się powiedzie, będzie to największa transakcja na rynku internetowym od czasów "balonu" inwestycyjnego z przełomu wieków i pamiętnej - kompletnie zresztą nieudanej - fuzji Time-Warner z AOL, wartej grubo ponad 100 mld dol" - podkreśla Gazeta.pl.
Microsoft postrzega Yahoo jako ostatnią szansę na odrobienie swojego internetowego opóźnienia. Fuzja z Yahoo pozwoliłaby firmie z Redmond zrealizować 1 miliard dolarów oszczędności rocznie i dogonić Google, lidera na rynku globalnej reklamy internetowej, którego wartość ocenia się na około 80 mld dolarów za trzy lata.

Blog Techcrunch opublikował ciekawe porównanie Hitwise:




Zakup Yahoo byłby gigantyczną transakcją, ale - zastanawia się „New York Times" - czy to na pewno będzie przełomowe wydarzenie, na które czekała Krzemowa Dolina?

> Tag: ,