6 marca 2009

Czy jesteście gotowi dać na tacę „Tygodnika Powszechnego"?


„Tygodnik Powszechny", który jest na skraju bankructwa, znalazł się w swoistej kwadraturze koła. I to paradoksalnie po trosze za sprawą swojego dobroczyńcy i większościowego udziałowca - Grupy ITI (53%).

Z jednej strony, krakowski tygodnik nie ma pieniędzy na wersję papierową, starczy mu może jeszcze na 5 wydań. Tak przynajmniej twierdzi, w rozmowie z „Presserwisem” ks. Adam Boniecki, redaktor naczelny „Tygodnika Powszechnego” i wiceprezes wydającej go spółki Tygodnik Powszechny).

Przyczyna? Kryzys reklamowy i - oficjalnie - brak zgody Grupy ITI na dalsze dofinansowywanie tytułu. Wiem jednak, że Grupa ITI z ulgą przyjęła i zaakceptowała pomysł ks. Bonieckiego na apel do czytelników. Normalne, któż by nie chciał sfinansować swojego biznesu pieniędzmi z nie swoich kieszeni? I tu nasuwa się inne pytanie
: czy kupując „Tygodnik Powszechny" Grupa ITI, która nie na żadnego doświadczenia w prasie, sądziła, że będzie można na nim zarabiać jak na kolejnej edycji „Tańca z gwiazdami"?

Z drugiej strony, „Tygodnik Powszechny" nie może ot tak sobie migrować do internetu, jak na przykład amerykański dziennik
The Christian Science Monitor", który zrezygnował z wersji drukowanej i przeniósł się do internetu w listopadzie 2008 roku.

Nie może tego zrobić - przynajmniej w prosty sposób -, bo po pierwsze nie potrafi sprzedawać reklam w internecie - już w princie nie szło mu najlepiej - i nie ma pojęcia o modelach biznesowych on line. Po drugie, nie jest autonomiczny. Jego strony internetowe znajdują się na portalu Onet.pl, należącym do Grupy ITI, pod adresem: tygodnik.onet.pl. Onet administruje witrynę „Tygodnika Powszechnego", a w zamian zlicza sobie jego użytkowników do Megapanelu PBI/Gemiusa.

Na dodatek, domena „tygodnikpowszechny.pl" należy - z niewiadomych względów - do „szalonego lustratora" - ks. Tadeusza Isakowicza-Zalewskiego. Nie będzie łatwo odzyskać tej domeny od księdza, który ma podobno niezłe plecy w Episkopacie.

Ks. Boniecki i Grupa ITI liczą na wsparcie czytelników „Tygodnika Powszechnego". To nic nowego w świecie prasy: dziesiątki gazet - katolickich i lewicowych - ratowało się w taki sposób. Niewiele im to dało, i tak w końcu skończyły w lamusie historii prasy.

Tak, prasa to biznes jak każdy inny. Nie podoba mi się jednak, że Grupa ITI, który odnotowała w 2008 roku kilkadziesiąt milionów euro zysku netto, wysyła księdza po prośbie do niekoniecznie zasobnej polskiej inteligencji. A gdzie jest Fundacja „Nie jesteś sam"?

Ale powiedzmy sobie szczerze - „Tygodnik Powszechny", jeden z najlepszych tytułów w Polsce, wart jest mszy. Czy jesteście gotowi dać na tę tacę?

> Wiedzieć więcej:

Internet nie wciąga, on wsyssssssssa... Ajajaj!!!

Blogger, Twitter, Blip, Facebook, Bebo, Skype, Netvibes, Plaxo, Google, Wikipedia, plus dziesiątki serwisów odkrywanych i testowanych dziennie - im więcej czytam i wiem o internecie, tym więcej serwisów odwiedzam dziennie. I - niestety - tym mniej mam czasu na inne rzeczy. Nie wspominam tu o ponad dziesięciu projektach, które prowadzę na codzień.

Internet nie wciąga, on wsyssssssssa... Dzień w dzień wchodzę regularnie na ponad 50 blogów i ponad 20 dzienników na Netvibes.com, robię notatki na Google Dokumenty, piszę wpisy na blogi, od kilku dni także na Multi-blog, blog o telewizji cyfrowej, plus regularne odwiedziny na Linkedin i GoldenLine (rzadko na Nasza-Klasa), Yahoo i - od niedawna - Twittter o kryzysie w prasie.

Potrzebuję serwisu, który zintegruje mi to wszystko. Co polecacie?

5 marca 2009

Czy Tygodnik Powszechny, który jest na skraju bankructwa, powinien zrezygnować z wersji drukowanej i migrować do internetu?




Czy Tygodnik Powszechny, który jest na skraju bankructwa, powinien zrezygnować z wersji drukowanej i migrować do internetu?

> Wiedzieć więcej:

Tygodnik Powszechny jest na skraju bankructwa i apeluje o pomoc do czytelników

„Tygodnik Powszechny" jest na skraju bankructwa i apeluje o pomoc do czytelników. Choć sprzedaż tygodnika rośnie, dramatycznie skurczyły się przychody z reklamy - donosi Press.pl.

Ta wiadomość spadła jak grom we wczorajszym wydania „Tygodnika Powszechnego". To pierwszy tego typu apel w polskiej prasie od początku kryzysu.

„W obecnej sytuacji finansowej stać nas na wydanie jeszcze kilku numerów, możliwe, że tylko pięciu (...).
Szukając jakichś źródeł finansowania, zdecydowałem się na ostateczny środek, jakim jest proszenie o pomoc czytelników – przyznaje w rozmowie z „Presserwisem” ks. Adam Boniecki, redaktor naczelny „Tygodnika Powszechnego” i wiceprezes wydającej go spółki Tygodnik Powszechny.

Większościowym udziałowcem
„Tygodnika Powszechnego” (53%) jest od kwietnia 2007 roku Grupa ITI i to do niej apeluje w pierwszej kolejności ks. Boniecki. ITI już dwa razy dokapitalizował „Tygodnik Powszechny”, co pozwoliło mu wyjść z dołka finansowego. Teraz, kiedy kryzys dołuje w całą branżę medialną, ITI oficjalnie odmówił wsparcia. Tak naprawdę, ks. Boniecki i ITI razem przygotowali ten apel.

Życzę jak najlepiej „Tygodnikowi Powszechnemu", bo to naprawdę znakomity tytuł. Zastanawiam się jednak czy w tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem dla tego tygodnika nie będzie rezygnacja z wersji drukowanej i migracja do internetu, tym bardziej, że jego strony internetowe - na Onecie - odnotowują podobno stały wzrost odwiedzin. Co o tym myślicie?

> Wiedzieć więcej:

Dziś oficjalna premiera bloga poradnikowego o telewizji cyfrowej - Multi-blog.pl


Multi-blog.pl - to nazwa bloga poradnikowego o telewizji cyfrowej, który uruchomiła dziś firma Multimedia Polska. Celem bloga jest pomóc Polakom w zrozumieniu zmian zachodzących w świecie telewizji cyfrowej i związanych z tym nowych technologii - poinformowały Multimedia Polska w komunikacie.

Dziś 8 milionów Polaków korzysta z telewizji cyfrowej (DTV). W ciągu najbliższych kilku lat ta liczba powiększy się dwukrotnie. W 2015 roku nie będzie już w Polsce innej telewizji, niż cyfrowa. Kto już ją ma, testuje nowe możliwości - programy wysokiej rozdzielczości HD, wypożyczalnie Video on Demand, możliwość nagrywania i odtwarzania filmów przy pomocy dekodera PVR…

Tymczasem 70 procent Polaków nadal nic nie wie na temat nadchodzącej rewolucji. Z badań przeprowadzonych przez firmę Multimedia Polska wynika, że nawet młodzi ludzie mają problem ze zrozumieniem tego, co dzieje się dziś na rynku telewizji cyfrowej.

Multi-blog.pl ma ułatwić poruszanie się w świecie telewizji cyfrowej jej dotychczasowym użytkownikom, a także ułatwić przejście na nowy standard odbioru abonentom korzystającym z nadajników naziemnych. Już we wrześniu 2009 roku pierwsze polskie miasta zostaną objęte sygnałem DTV, czasu na edukację zostało naprawdę niewiele. Multi-blog.pl wypełnia więc ważną lukę na edukacyjnej mapie Internetu" - mówi Krystyna Kanownik, dyrektor Biura PR i rzecznik prasowy Multimedia Polska.

Multimedia Polska zleciły stworzenie i prowadzenie bloga z Mediapolis*, jednej z czołowych agencji, zajmującej się m.in. projektowaniem i tworzeniem gazet i blogów.

Wspólną ambicją Multimedia Polska i Mediapolis jest stworzyć największy blog o telewizji cyfrowej w Polsce, które będzie referencją nie tylko dla branży telewizyjnej, ale przede wszystkim dla przeciętnego Polaka.

Multi-blog będzie korzystać z porad ekspertów, użytkowników, pracowników cyfrowych sieci by dawać internautom gotowe rozwiązania problemów, podpowiedzi, informacje o nowościach i ciekawych ofertach.

> Tematy poruszane na blogu:

* Disclosure: To firma, którą stworzyłem i prowadzę od 1998 roku. Staram się nie pisać na blogu o mojej pracy, uznałem jednak, że Multi-blog jest na tyle ciekawą inicjatywą w polskiej blogosferze, że warto o niej napisać.

Spółka Polskie Badania Internetu szuka nowych udziałowców

Spółka Polskie Badania Internetu (PBI), twórcy badania Megapanel PBI/Gemius, stanowiącego standard pomiaru witryn internetowych w Polsce, otwiera swój kapitał dla nowych udziałowców.

Taką decyzję podjęli wczoraj jej właściciele:
  • Agora SA (Gazeta.pl),
  • Interia.pl SA (interia.pl),
  • Onet.pl SA (onet.pl),
  • Wirtualna Polska SA (wp.pl),
  • Presspublica Sp. z o.o. (rp.pl).
Oferta jest adresowana do wszystkich większych firm internetowych w Polsce, w szczególności do liderów rynku jak Nasza-Klasa.pl, Fotka.pl, Gadu-Gadu, Allegro.pl, o2.pl, ale teź do tradycyjnych wydawców prasy jak Axel Springer.

PBI przygotuje dla zainteresowanych propozycję inwestycyjną, opisującą zasady przystąpienia do spółki i roześle ją do podmiotów wyrażających zainteresowanie finansowaniem badań Internetu w Polsce.

Edipresse łączy się z Tamedia, by przeżyć kryzys w prasie

Kryzysu w prasie światowej ciąg dalszy. Dwie największe grupy prasowe w Szwajcarii: Édipresse (z siedzibą w Lausanne) et Tamedia (z siedzibą w Zurychu) będą się łączyć - poinformowała AFP.

Fuzja ma zakończyć się w 2013 roku - przewiduje umowa, którą podpiszą obie spółki. Umowę musi zaakceptować szwajcarska Komisja Konkurencji. Fuzja nie dotyczy zagranicznych spółek Edipresse, w tym Edipresse Polska, wydawcy m. in. „Vivy" i portalu internetowego Polki.pl.

„To nie jest operacja finansowa, lecz najlepsze rozwiązanie w celu zapewnienia przeżycia naszych tytułów w długiej perspektywie czasowej" - powiedział Pierre Lamunière, przewodniczący Rady Nadzorczej Édipresse, cytowany przez AFP.

Édipresse i Tamedia chcą jak najszybciej połączyć swoje projekty internetowe, zaczynając od segmentu ogłoszeń o pracy. Obie spółki współpracują razem do 2004 roku w internetowej spółce Homegate, która jest liderem w segmencie ogłoszeń o nieruchomościach.

Następnym ruchem ma być połączenie ich gazet darmowych: „20 minutes" i „Le Matin bleu" w jeden tytuł o nakładzie 210.000 egzemplarzy.

4 marca 2009

Naukowcy, blogujcie!

Edwin Bendyk, publicysta Polityki i autor bloga „Makroskop, laboratorium przyszłości", zaapelował do polskich uczonych, by zaczęli pisać blogi. W swoim tekście nawiązał do wstępniaka z „Nature" pt. „It's good to blog".

Przyłączam się do tych apeli. Mniej niż rok temu, przy okazji współpracy z serwisem społecznościowym dla naukowców Index Copernicus, ze zdziwieniem odkryłem, że polscy naukowcy i lekarze prawie nie blogują, gdyż postrzegają blogi jako coś gorszego, niepoważnego (bo przecież „blogi to pamiętniki nastolatek") i niegodnego ich uwagi. Nie byli w tym odosobnieni - ich zagraniczni koledzy myśleli tak samo.

W tym kontekście, warto zasygnalizować powstanie platformy blogów dla lekarzy: blogilekarzy.pl, która jest odważną i interesującą inicjatywą. Mam nadzieję, że pomoże ona w przełamaniu stereotypów.

Lista 9 amerykańskich dzienników, które mogą umrzeć

Znany serwis branżowy Business Insider opublikował listę 9 amerykańskich dzienników, które mogą umrzeć, jak „Rocky Mountain News" (Rocky Mountain News: „Kiedy umiera dziennik, nie ma wygranych") kilka dni temu, czy „The Christian Science Monitor", ktory zrezygnował z wersji drukowanej i przeniósł się do internetu w listopadzie 2008 roku.

Oto lista Business Insider:

Tydzień temu, Real Clear Politics opublikował listę „10 dzienników z problemami (Top 10 Newspapers in Trouble).

Fala pesymizmu i zwątpienia w zasadność biznesu prasowego przelewa się przez USA, gdzie tradycyjne media przeżywają recesję już od 2007 roku.

Rok 2009 będzie dla nich szczególnie trudny ze względu na kryzys, co widać po ich wynikach sprzedaży egzemplarzowej i topniejących budżetach reklamowych w pierwszych miesiącach tego roku.

Twitterowe szaleństwo


Twitterowe szaleństwo, tak znamy to. Wciąga, nawet bardzo. Masz 140 znaków, żeby odpowiedzieć na pytanie: What are you doing? (co teraz robisz). Wideo z The Daily Show opowiada o modzie na Twittera.

Na początku istnienia Twittera, wiele osób opowiadało o tym co w danej chwili jedzą i piją, jakiego mają kotka (lub kota). Teraz Twitter stał się ciekawym źródłem nie tylko emocji, ale też i informacji. Ja korzystam z niego prawie codziennie.

3 marca 2009

Dziś w Tok FM Pokolenie GoldenLine, nowe serwisy internetowe dla kobiet oraz tendencje w e-marketingu w 2009 roku

Pokolenie GoldenLine (które nie daje się nabić w butelkę), nowe serwisy internetowe dla kobiet oraz tendencje w e-marketingu w 2009 roku - to trzy główne tematy naszej dzisiejszej rozmowy z Cezarym Łasiczką w audycji „W sieci sieci", na antenie Tok FM (97,7 FM w Warszawie, godz. 22.00-23.00).

Serdecznie zapraszam do słuchania i do zadawania pytań mailowo, telefonicznie i/lub przez Gadu Gadu (977).

Wiedzieć więcej o naszych audycjach „W Sieci sieci

Twitter Tool - ciekawe narzędzie dla blogerów korzystających z Word Press


Polecam ciekawe narzędzie dla blogerów korzystających z aplikacji Word Press: Twitter Tool („Write Tweet"). Korzystam z niego dziś po raz pierwszy.

Otwiera się ono bezpośrednio w panelu administracyjnym i pozwala na pisanie wpisów tzw. „tweet'ów" (krotkich wpisów o długości do 140 znaków) na Twitter.com, najpopularnijeszym na świecie serwisie mikro-bloggingu.

Time: 25 najlepszych amerykańskich i anglojęzycznych blogów

Oto lista 25 najlepszych - oczywiście amerykańskich i anglojęzycznych - blogów w 2009 roku stworzona przez magazyn „Time":

  1. Talking Points Memo
  2. The Huffington Post
  3. Lifehacker
  4. Metafilter
  5. The Daily Dish by Andrew Sullivan
  6. Freakonomics
  7. BoingBoing
  8. Got2BeGreen
  9. Zen Habits
  10. The Conscience of a Liberal: Paul Krugman
  11. Crooks and Liars
  12. Generación Y
  13. Mashable
  14. Slashfood
  15. Official Google Blog
  16. synthesis
  17. bleat
  18. /Film
  19. Seth Godin's Blog
  20. Deadspin: Sports News without Access, Favor, or Discretion
  21. Dooce
  22. Confessions of a Pioneer Woman
  23. Said the Gramophone
  24. Detention Slip
  25. Bad Astronomy

Jak powstaje „Le Figaro", jeden z największych francuskich dzienników



Jak powstaje „Le Figaro", jeden z największych francuskich dzienników - to temat tego wideo. Jego tytuł: „Dzień w Le Figaro". Źrodło: „Le Figaro".

Jak działa Craigslist, największy na swiecie darmowy serwis ogłoszeniowy


Craiglist - na sam dźwięk tej nazwy, wydawcy amerykańskiej prasy dostają gęsiej skórki. Nic dziwnego, Craiglist.org to prawdziwy „newspapers killer" w USA. Zabrał amerykańskiej prasie od 40-70% ogłoszeń drobnych, w zależności od tytułu i regionu USA.

Craig Newman, twórca Craiglist.org opisuje jak działa ten największy na świecie darmowy serwis ogłoszeniowy.

Jak Microsoft widzi naszą cyfrową przyszłość w 2019 roku



Tak Microsoft widzi naszą cyfrową przyszłość w 2019 roku: ekrany dotykowe (jak w iPhonie), GPS osobiste (horror!), e-paper (super!), magic wall (WAW!), chmurki tagów w powietrzu. Dokument nosi tytuł „Future Vision Montage" (Microsoft Office Labs).

Bardzo mi się to podoba. Tylko dlaczego dopiero w 2019 roku?! Marzę o takiej gazecie już od kilku lat.

2 marca 2009

Pokolenie GoldenLine nie daje się nabić w butelkę

Forum Nabiciwmbank.pl ma prawie 2.000 użytkowników wściekłych na mBank.

- Co myślisz o pokoleniu GoldenLine? - zagadnął mnie na Blipie jzet, ni stąd ni zowąd. Zdziwiło mnie to pytanie, bo nigdy nie widziałem na Blipie poważniejszej dyskusji (może za rzadko tam bywam). To chyba znak, że dzieje się coś ważnego.

Jzeta zaintrygowały fora internetowe stworzone przez młodych klientów banków, które - ich zdaniem - łamią ich prawa: Nabiciwmbank.pl (prawie 2.000 użytkowników!), NabiciwSantander.pl, mStop.pl („Stop kredytowym bankozaurom!"), KupFranki.pl...

Pierwszy prawdziwy bunt młodych od 1968 roku" - mówią socjologowie cytowani w „Dzienniku" w tekście „Pokolenie GoldenLine kontratakuje". Eryk Mistewicz, doradca polityczny i autor pojęcia „pokolenie GoldenLine", zauważa trafnie, że ten wielkomiejski, młody, świetnie wykształcony elektorat nie da się już nabić w butelkę:
„Młodzi profesjonaliści ze społeczności GoldenLine są w stanie bardzo szybko wyliczyć straty, jakie ponieśli w skutek operacji banku inwestycyjnego Goldman Sachs, w którym służy premier Kazimierz Marcinkiewicz, braku reakcji instytucji państwa, niezborności organów parlamentu. Wiedzą, że we Francji w podobnej sprawie z automatu pojawiłby się Prokurator Republiki, a polityk-lobbysta unikając zarzutu o zdradę stanu zostałby zmuszony do natychmiastowej rezygnacji z pracy w instytucji finansowej, która zagrała przeciw interesowi obywateli" - pisze Mistewicz w „Dzienniku".
Polityka, co pokazują badania, ale i wpisy na forach dyskusyjnych młodych profesjonalistów np. GoldenLine, Profeo czy Link2U, w ogóle ich nie interesuje, nastawieni są bowiem na swój rozwój i swoją pomyślność, której nie wiążą z rządzącą formacją" - czytamy w tekście Mistewicza.
Myślę, że to bardzo dobry znak. Wcale nie dziwi mnie, i to odpowiedziałem jzetowi, bunt młodych, gniewnych prosumentów, tzn. świadomych konsumentów, których jest u nas coraz więcej. Widzę ich wokół siebie, wśród moich kolegów, współpracowników, klientów.

Coraz częściej w erze Web 2.0, w erze mediów elektronicznych, zwykli ludzie biorą sprawy w swoje ręce, tak jak to zrobili klienci mBanku i Santandera.

> Wiedzieć więcej:

1 marca 2009

15 największych stron amerykańskich gazet

Strony internetowe Politico zyskały w 2008 roku 132% więcej internautów w stosunku do 2007 roku.

Nieman Journalism Lab, fundacja Uniwersytetu Harvard, opublikowała listę piętnastu najczęściej odwiedzanych stron internetowych amerykańskich gazet w 2008 roku.

Na czole listy króluje cały czas New York Times (19,5 mln Unikalnych Użytkowników), USA Today (10,8 mln UU) i The Washington Post (10,2 mln UU)

Najwięcej w stosunku do 2007 roku zyskały: Politico (
+132%), New York Daily News (+68%) i The Wall Street Journal (+60%).

Najmniej internautów pozyskały: Newsday (
+7%), San Francisco Chronicle (+10%), The Houston Chronicle (+10%) i USA Today (+12).

Oto lista Nieman Journalism Lab:

1. The New York Times
  • 19,503,667 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 33% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 21,340,000 Unikalni Użytkownicy w marcu 2008 roku

2. USA Today

  • 10,845,000 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 12% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 12,314,000 Unikalni Użytkownicy w styczniu 2008 roku

3. The Washington Post

  • 10,260,167 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 19% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 12,956,000 Unikalni Użytkownicy we wrześniu 2008 roku

4. The Los Angeles Times

  • 7,886,250 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 54% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 11,136,000 uniques in November

5. The Wall Street Journal

  • 7,169,333 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 60% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 9,047,000 Unikalni Użytkownicy we wrześniu 2008 roku

6. The Boston Globe

  • 5,211,083 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 22% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 8,610,000 Unikalni Użytkownicy we wrześniu 2008 roku

7. New York Post

  • 4,335,583 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 30% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 5,000,000 Unikalni Użytkownicy w październiku 2008 roku

8. Chicago Tribune

  • 4,271,833 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 34% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 5,235,000 Unikalni Użytkownicy w grudniu 2008 roku

9. New York Daily News

  • 4,226,083 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 68% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 5,888,000 Unikalnych Użytkowników w listopadzie 2008 roku
10. San Francisco Chronicle
  • 4,158,000 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 10% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 5,129,000 Unikalnych Użytkowników we wrześniu 2008 roku

11. Newsday

  • 3,163,000 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 7% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 3,911,000 Unikalnych Użytkowników w lutym 2008 roku

12. Politico

  • 3,113,000 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 132% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 4,565,000 Unikalnych Użytkowników w październiku 2008 roku

13. Chicago Sun-Times

  • 2,884,417 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 26% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 3,982,000 Unikalnych Użytkowników w październiku 2008 roku

14. The Houston Chronicle

  • 2,808,750 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 10% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 3,414,000 Unikalnych Użytkowników w maju 2008 roku

15. The Dallas Morning News

  • 2,647,500 Unikalnych Użytkowników średnio miesięcznie
  • Wzrost o 52% w stosunku do 2007 roku
  • Pik miesięczny: 3,777,000 Unikalnych Użytkowników we wrześniu 2008 roku

Jak ludzie czytają w internecie


Jak ludzie czytają w internecie - to temat badań typu eye-tracking przeprowadzonych przez Google.

Dla zainteresowanych polecam też książkę Jakoba Nielsena, guru funkcjonalności i dyrektora firmy Norman Nielsen Group, i Hoa Loranger pt. „Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych" (Wyd. Helion). Pod tym barbarzyńskim tytułem kryje się pasjonujący dokument oparty na wszechstronnych badaniach (recenzja książki).

Jak ludzie korzystają z mediów w internecie



Ciekawa prezentacja Gemiusa nt. konsumpcji mediów w internecie. Z zaprezentowanych badań wynika m. in., że spada popularność internetu jako narzędzia do czytania dzienników i miesięczników.

Najczęściej czytaną gazetą online jest „Gazeta Wyborcza", później „Rzeczpospolita" i „Fakt". Na dalszych miejscach znajdują się „Metro", „Dziennik" i „Super Express". W porównaniu do poprzedniej fali badań, spadła popularność „Gazety Prawnej" i „Gazety Podatkowej".

Mężczyźni zdecydowanie chętniej niż kobiety słuchają w internecie radia, kobiety natomiast chętniej wchodzą na strony internetowe dzienników.

Trzy czwarte internautów oglądało już telewizję i wideo w internecie - jest to odsetek większy niż w przypadku innych mediów.