22.4.08

Tygodnik „Wprost" otwiera Infotubę - nowy serwis internetowy dziennikarstwa obywatelskiego

Infotuba nie jest ani ładna, ani oryginalna, ale znakomicie wpisuje się w strategię opartą na nowych mediach w stylu Web 2.0, którą realizuje „Wprost".


Wyróżniaj się lub zgiń! Gdyby wierzyć tej regule guru marketingu Jacka Trouta, uruchomiony tydzień temu serwis infotuba.pl zginie, jak amen w pacierzu. Zginie w tłumie, bo nie wyróżnia się niczym od innych serwisów opartych na dziennikarstwie obywatelskim jak wiadomosci24.pl, alert24.pl, iThink.pl, interia360.pl czy tvn24.pl/kontakt.

Wszędzie ta sama zasada - internauci dostarczają treści (teksty, zdjęcia, wideo); te same mechanizmy - uproszczony panel administracyjny, SMS i MMS; te same nadzieje wydawcy serwisu - zapewnić sobie stały dopływ darmowych, lub - w najgorszym razie - tanich materiałów. Styl też pozbawiony jakichkolwiek cech oryginalności - czysty, klasyczny Web 2.0, bez ozdobników. Tryumf prostoty i ergonomii.

Twórcą Infotuby jest Agencja Wydawniczo-Reklamowa Wprost, wydawca tygodnika „Wprost". Byłoby to z pewnością poważnym atutem, gdyby nie fakt, iż jego konkurenci - wydawcy innych serwisów tego typu to wytrawni gracze z dużym doświadczeniem i dużymi środkami:
  • Wiadomosci24 - najlepszy serwis tego typu w Polsce, kierowany przez znakomitego dziennikarza - Pawła Nowackiego, należy do grupy prasowej Polskapresse, która może wykorzystać i nagłośnić swoich autorów na portalu polskathetimes.pl, w swoich dziennikach regionalnych lub w darmowej gazecie „Echo Miasta".
  • Alert24 - należy do Agory, wydawcy dziennika „Gazeta Wyborcza", darmowego dziennika „Metro", portalu Gazeta.pl i dziesiątek innych serwisów internetowych, zarządzanych przez jednego z najzdolniejszych menedżerów internetowych w Polsce - Tomasza Józefackiego,dyrektora pionu Internet w Agorze.
  • tv24.pl/kontakt - należy do grupy ITI, właściciela TVN, portalu tvn24.pl i największego polskiego portalu - onet.pl. To również prawdziwa machina wojenna.
  • Interia360 - to część drugiego, największego polskiego portalu - interia.pl. Test ze strony tytułowej portalu może dostarczyć Interii 360, jak na tacy, kilkadziesiąt tysięcy odwiedzin.
  • iThink - jest częścią dużego portalu społecznościowego pino.pl, posiadającego również takie witryny jak: pinotv.pl, blogi.pl, osobie.pl, patrz.pl czy www.prv.pl.
Marcin Zduńczyk, dyrektor ds. Internetu w AWR Wprost, jest świadomy trudności i wie, że ten segment rynku jest maksymalnie zapchany. Dlaczego więc stworzył Infotubę?
„Infotuba jest najnowszym, ale nie ostatnim, elementem internetowej galaktyki jaką budujemy. To nasz trzeci serwis, po wprost.pl i blogbox.pl. Będziemy go rozwijać i promować na stronach tygodnika, obok wpisów z Blogboxa, które zajmują obecnie w wydaniu papierowym jedną, lub dwie strony" - mówi Marcin Zduńczyk.

Infotubę obsługuje trzech dziennikarzy z redakcji internetowej „Wprost". Nie ma jeszcze redaktora naczelnego i nie wiadomo czy kiedykolwiek będzie. Wśród nielicznych jeszcze autorów figuruje m. in. znany bloger Azrael z serwisu blogów politycznych Salon24.pl. Marcin Zduńczyk liczy, że autorów będzie regularnie przybywać.

Niektórych skuszą pewnie przewidywane nagrody finansowe w formie wierszówki, lub stałego wynagrodzenia. Tak wiec amatorzy, w tym niektórzy dziennikarze obywatelscy, stają się powoli, prawie na równi z dziennikarzami, pełnoprawnymi - i wynagradzanymi - aktorami w procesie tworzenia informacji.

Innych może przyciągnąć możliwość przeprowadzenia - może nawet we współpracy z zawodowymi dziennikarzami - śledztwa dziennikarskiego. Bo dziennikarstwo obywatelskie, na które stawia „Wprost" jest rodzajem dziennikarstwa uprawianego przez amatorów w interesie społecznym - tłumaczy Wikipedia. Ważny jest tu cel: interes społeczny. To właśnie ten cel odróżnia działalność nieprofesjonalnych dziennikarzy od działalności innych twórców treści w internecie.

AWR Wprost planuje już drugi etap rozwoju serwisu, który ma nastąpić za 2-3 tygodnie. Wszystko jest oczywiście top secret, ale Marcin Zduńczyk, uchylając rąbka tajemnicy, cytuje wprowadzenie funkcji pozwalającej na personalizację lokalną. W dalszym czasie, „Wprost" planuje organizację warsztatów dziennikarskich dla autorów piszących do Infotuby, co ma być właśnie tym wyróżnikiem jakościowym.

A model biznesowy? Na razie żaden
. „Najpierw trzeba stworzyć ruch w serwisie, później stworzymy model biznesowy" - tłumaczy Marcin Zduńczyk. Jak już pisałem we wpisie o Blogboxie, mam wrażenie, że „Wprost" znakomicie zrozumiał, że Web 2.0 jest nowa - i byc może ostatnią - szansą dla tradycyjnych mediów. Jak inne tygodniki, „Wprost" traci czytelników w wersji papierowej, ale może ich odzyskać w wersji internetowej.

> Wiedzieć więcej o dziennikarstwie obywatelskim: > Wiedzieć więcej o serwisach opartych na dziennikarstwie obywatelskim: > Tag: , , , , , , ,

6 komentarzy:

Maciek pisze...

Podoba mi się podejście: najpierw ruch na stronie, potem model bizesowy.
Równie mocno podoba mi się pomysł warsztatów dla dziennikarzy oddolnych - muszę przyznać, że nie do końca wierzę, aby zawodowcy chcieli nas uczyć - zobaczymy...

Marcin Nieweglowski pisze...

Widze kolejny post o Infotubie i po raz kolejny jest pomijany model projektu "Moje Miasto" Mediow Regionalnych: www.mmszczecin.pl, www.mmtrojmiasto.pl, www.mmpoznan.pl & www.mmsilesia.pl.

A ten projekt jest dosyc znany, co swiadczy chociazby spory news - artykul na temat tego na Wirtualnych Mediach:
http://wirtualnemedia.pl/article/2276592_Media_Regionalne_uruchamiaja_9_nowych_portali_miejskich.htm

Anonimowy pisze...

Pominął Pan www.ekoalert.pl

Anonimowy pisze...

Panie Krzysztofie, znam wszystkie wymienione przez Pana serwisy i to wlasnie infotuba, najbardziej przypadla mi do gustu. Mam nadzieje ze dzieki Wprost, serwis ten stanie istotnym serwisem w polskim internecie.

PS - nie napisal rowniez o tym ze w serwisie tym mozna zostawiac komentarze glosowe

ustawa pisze...

Wcale nie trzeba wielkiej machiny medialnej, aby stworzyc portal dziennikarstwa obywatelskiego. Oto pewien lokalny projekt wart uwagi: http://newsbar.pl

Martin pisze...

Oto jest pytanie. Dlaczego Pan Urbanowicz pomija projekt MM Moje Miasto?

Sumując wszystkie portale MM wychodzi na to, że to obecnie największy serwis dziennikarstwa obywatelskiego w Polsce... I najszybciej rozwijający się...