Infotuba nie jest ani ładna, ani oryginalna, ale znakomicie wpisuje się w strategię opartą na nowych mediach w stylu Web 2.0, którą realizuje „Wprost".
Wyróżniaj się lub zgiń! Gdyby wierzyć tej regule guru marketingu Jacka Trouta, uruchomiony tydzień temu serwis infotuba.pl zginie, jak amen w pacierzu. Zginie w tłumie, bo nie wyróżnia się niczym od innych serwisów opartych na dziennikarstwie obywatelskim jak wiadomosci24.pl, alert24.pl, iThink.pl, interia360.pl czy tvn24.pl/kontakt.
Wszędzie ta sama zasada - internauci dostarczają treści (teksty, zdjęcia, wideo); te same mechanizmy - uproszczony panel administracyjny, SMS i MMS; te same nadzieje wydawcy serwisu - zapewnić sobie stały dopływ darmowych, lub - w najgorszym razie - tanich materiałów. Styl też pozbawiony jakichkolwiek cech oryginalności - czysty, klasyczny Web 2.0, bez ozdobników. Tryumf prostoty i ergonomii.
Twórcą Infotuby jest Agencja Wydawniczo-Reklamowa Wprost, wydawca tygodnika „Wprost". Byłoby to z pewnością poważnym atutem, gdyby nie fakt, iż jego konkurenci - wydawcy innych serwisów tego typu to wytrawni gracze z dużym doświadczeniem i dużymi środkami:
- Wiadomosci24 - najlepszy serwis tego typu w Polsce, kierowany przez znakomitego dziennikarza - Pawła Nowackiego, należy do grupy prasowej Polskapresse, która może wykorzystać i nagłośnić swoich autorów na portalu polskathetimes.pl, w swoich dziennikach regionalnych lub w darmowej gazecie „Echo Miasta".
- Alert24 - należy do Agory, wydawcy dziennika „Gazeta Wyborcza", darmowego dziennika „Metro", portalu Gazeta.pl i dziesiątek innych serwisów internetowych, zarządzanych przez jednego z najzdolniejszych menedżerów internetowych w Polsce - Tomasza Józefackiego,dyrektora pionu Internet w Agorze.
- tv24.pl/kontakt - należy do grupy ITI, właściciela TVN, portalu tvn24.pl i największego polskiego portalu - onet.pl. To również prawdziwa machina wojenna.
- Interia360 - to część drugiego, największego polskiego portalu - interia.pl. Test ze strony tytułowej portalu może dostarczyć Interii 360, jak na tacy, kilkadziesiąt tysięcy odwiedzin.
- iThink - jest częścią dużego portalu społecznościowego pino.pl, posiadającego również takie witryny jak: pinotv.pl, blogi.pl, osobie.pl, patrz.pl czy www.prv.pl.
„Infotuba jest najnowszym, ale nie ostatnim, elementem internetowej galaktyki jaką budujemy. To nasz trzeci serwis, po wprost.pl i blogbox.pl. Będziemy go rozwijać i promować na stronach tygodnika, obok wpisów z Blogboxa, które zajmują obecnie w wydaniu papierowym jedną, lub dwie strony" - mówi Marcin Zduńczyk.
Infotubę obsługuje trzech dziennikarzy z redakcji internetowej „Wprost". Nie ma jeszcze redaktora naczelnego i nie wiadomo czy kiedykolwiek będzie. Wśród nielicznych jeszcze autorów figuruje m. in. znany bloger Azrael z serwisu blogów politycznych Salon24.pl. Marcin Zduńczyk liczy, że autorów będzie regularnie przybywać.
Niektórych skuszą pewnie przewidywane nagrody finansowe w formie wierszówki, lub stałego wynagrodzenia. Tak wiec amatorzy, w tym niektórzy dziennikarze obywatelscy, stają się powoli, prawie na równi z dziennikarzami, pełnoprawnymi - i wynagradzanymi - aktorami w procesie tworzenia informacji.
Innych może przyciągnąć możliwość przeprowadzenia - może nawet we współpracy z zawodowymi dziennikarzami - śledztwa dziennikarskiego. Bo dziennikarstwo obywatelskie, na które stawia „Wprost" jest rodzajem dziennikarstwa uprawianego przez amatorów w interesie społecznym - tłumaczy Wikipedia. Ważny jest tu cel: interes społeczny. To właśnie ten cel odróżnia działalność nieprofesjonalnych dziennikarzy od działalności innych twórców treści w internecie.
AWR Wprost planuje już drugi etap rozwoju serwisu, który ma nastąpić za 2-3 tygodnie. Wszystko jest oczywiście top secret, ale Marcin Zduńczyk, uchylając rąbka tajemnicy, cytuje wprowadzenie funkcji pozwalającej na personalizację lokalną. W dalszym czasie, „Wprost" planuje organizację warsztatów dziennikarskich dla autorów piszących do Infotuby, co ma być właśnie tym wyróżnikiem jakościowym.
A model biznesowy? Na razie żaden. „Najpierw trzeba stworzyć ruch w serwisie, później stworzymy model biznesowy" - tłumaczy Marcin Zduńczyk. Jak już pisałem we wpisie o Blogboxie, mam wrażenie, że „Wprost" znakomicie zrozumiał, że Web 2.0 jest nowa - i byc może ostatnią - szansą dla tradycyjnych mediów. Jak inne tygodniki, „Wprost" traci czytelników w wersji papierowej, ale może ich odzyskać w wersji internetowej.
> Wiedzieć więcej o dziennikarstwie obywatelskim:
- Jak dziennikarze obywatelscy odebrali zwodowym dziennikarzom monopol na informację
- Tradycyjne media pokochają amatorów szybciej niż im się wydaje
- Zawodowi dziennikarze są skazani na współpracę z amatorami
- Dlaczego polskie media ignorują dziennikarstwo obywatelskie? Bo go nie rozumieją i się go boją!
- Web 2.0 jest nową i być może ostatnią szansą dla tradycyjnych mediów
- Tradycyjne media jeszcze nie wierzą, że web 2.0 może im zapewnić przewagę konkurencyjną
- Misja Czwartej Władzy: Dziennikarstwo śledcze
- Amerykanie wierzą, że blogi i dziennikarstwo obywatelskie to przyszłość
- Amerykanie tworzą Kodeks Dziennikarstwa Obywatelskiego
- Szwecja: Darmowy dziennik „Metro" uruchamia lokalne portale oparte na dziennikarstwie obywatelskim
- Chodźcie, przetłumaczymy razem na polski „We, the Media" Dana Gillmora
- Media obywatelskie – szansa, czy zagrożenie dla PR?
- „Wprost" uruchamia bibliotekę blogów Blogbox
- 23 najlepsze serwisy Web 2.0 na świecie
- Portale oparte na dziennikarstwie obywatelskim to przyszłość mediów
- Czy portal Wiadomosci24.pl powinien płacić swoim autorom za teksty?
- Dziennikarz-amator relacjonuje szczyt w Brukseli dla portalu Wiadomosci24
- Wiadomosci24.pl mają już ponad 4600 „dziennikarzy obywatelskich"
- Powstał pierwszy w Polsce portal oparty na dziennikarstwie obywatelskim
- Stań się reporterem twojego życia we francuskiej telewizji
- Portal Warmii i Mazur też będzie płacił swoim internautom za teksty
- Posłuchaj co piszą dziennikarze-amatorzy w serwisie iThink
Komentarze
Równie mocno podoba mi się pomysł warsztatów dla dziennikarzy oddolnych - muszę przyznać, że nie do końca wierzę, aby zawodowcy chcieli nas uczyć - zobaczymy...
A ten projekt jest dosyc znany, co swiadczy chociazby spory news - artykul na temat tego na Wirtualnych Mediach:
http://wirtualnemedia.pl/article/2276592_Media_Regionalne_uruchamiaja_9_nowych_portali_miejskich.htm
PS - nie napisal rowniez o tym ze w serwisie tym mozna zostawiac komentarze glosowe
Sumując wszystkie portale MM wychodzi na to, że to obecnie największy serwis dziennikarstwa obywatelskiego w Polsce... I najszybciej rozwijający się...