30 kwietnia 2020

Pogłoski o śmierci tygodnika „Wprost" są mocno przesadzone


Rezygnując z wersji papierowej i przechodząc do internetu, wydawca „Wprost" wykonał ruch, który prędzej czy później wykona większość papierowych tytułów.  

To prawda, że „Wprost" wkracza na teren, którego do końca nie zna, i że będzie stąpać po kruchym lodzie. Ale ta wycieczka w nieznane, gdzie rządzą duże, zasięgowe media i internetowi pure players, którzy zjedli zęby na SEM, SEO, PPC i innych UI/UX, może być udana. 


Wydawca, którym jest notowana na giełdzie firma PMPG Polskie Media, musi jednak spełnić trzy podstawowe warunki:

  1. Stworzyć, wdrożyć i konsekwentnie zrealizować nową, przemyślaną strategię opartą na treściach wysokiej jakości i na modelu freemium. Czy „Wprost" internetowy będzie taki jak papierowy? Na pewno nie. 

  2. Zrozumieć, że we wszystkich działaniach kluczowe będzie podejście "mobile first".  To dla wydawców papierowych i wielu dziennikarzy wcale nie jest ewidentne. Z niezrozumiałych powodów bywają często przekonani, że tylko oni zaczynają dzień od smartfona. 

  3. Zrozumieć, że podbój internetu to nie jest sprint, tylko maraton, którego etapy są kompletnie nieprzewidywalne. Trzeba być gotowym na ciągłe testowanie metodą prób i błędów, bez automatycznego powielania tego co zrobili inni - to co się udało w Nowym Jorku wcale nie musi się udać w Warszawie - i bez działań chaotycznych.

Ryzyko porażki dla małego wydawnictwa jakim jest PMPG jest duże. Jeśli jednak przeprowadzi swoją cyfrową transformację w sposób przemyślany, może złapać wiatr w wirtualne żagle.





23 kwietnia 2020

„Washington Post" sprawdza fakty i piętnuje kłamliwych polityków. A Trump kłamie ponad 5 razy dziennie



„W 24-godzinnym dynamicznym cyklu informacyjnym trudno jest dostrzec prawdę, która kryje się za retoryką. Robimy to za ciebie”. To hasło i cel zespołu dziennikarzy Fact Checker powołanego przez amerykański dziennik „The Washington Post” do sprawdzania faktów, nie tylko z obszaru polityki. Jak oni to robią?

Za każde kłamstwo lub półprawdę zespół Fact Checker przyznaje „Pinokio”.  Rekordzistą jest oczywiście prezydent Donald Trump.

Trump jest absolutnym rekordzistą w ilości zdobytych Pinokio. 

Według „The Washington Post”, Donald Trump w ciągu 298 dni prezydentury wygłosił 1628 nieprawdziwych albo mylących stwierdzeń. Wynika z tego, że Trump średnio mija się z prawdą 5,5 raza dziennie.

„The Washington Post” przyznaje też tzw. „Bottomless Pinocchio”, który dostają super-kłamcy powtarzający nieprawdę ponad 20 razy. 
„Sukces tego projektu zależy w dużej mierze od zaangażowania Ciebie - czytelnika. Około 50 procent naszych kontroli faktograficznych rozpoczyna się od zapytania od czytelnika. Czytelnicy przesyłają nam propozycje tematów do sprawdzenia faktów i wskazówki dotyczące błędnych twierdzeń kandydatów politycznych, grup interesu i mediów. Po zamieszczeniu artykułu na dany temat, zapraszamy do zgłaszania uwag i komentarzy”, wyjaśniają dziennikarze z Fact Checking. 

W 2019 roku Fact Checker otrzymał od Google News Initiative/YouTube dotację w wysokości 250 tys. dolarów na rozszerzenie produkcji materiałów wideo z analizami wypowiedzi polityków. 

W lipcu 2020 r., ma ukazać się książka pt. Donald Trump and His Assault on Truth: The President’s Falsehoods, Misleading Claims and Flat-Out Lies" napisana przez członków zespołu Fact Checkera.

22 kwietnia 2020

3 lipca 2018

Gutenberg Reaktywacja. Powrót do przyszłości




Kiedy 5 lat temu, na zaproszenie Polskiej Izby Druku, prezentowałem sytuację w prasie i w otoczeniu biznesowym branży poligraficznej, na sali pełnej drukarzy z całego kraju panowały minorowe nastroje.

W rozmowach dominowała niepewność i obawa przed jutrem, które rysowało się w czarnych barwach. Prezentacja nosiła tytuł „Żegnaj Gutenberg”.

Dziś widać, że - parafrazując Marka Twaina - pogłoski o śmierci druku były przesadzone. Ale branżę poligraficzną czekają trzy rewolucje: technologiczna, cyfryzacja, czyli rekonfiguracja całego biznesu, i mentalna. Najtrudniejsza będzie ta ostatnia.

11 sierpnia 2016

Dzielimy się treściami, by pokazać innym kim jesteśmy i co nas interesuje

Aż 68% ludzi dzieli się treściami, by pokazać innym kim są i co ich interesuje - wynika z sondażu amerykańskiego dziennika „New York Times". 
Coraz bardziej i bardziej, to czym się dzielimy z innymi w internecie definiuje naszą nasza tożsamość - pisze Newscred.

Mając tak wiele informacji w zasięgu ręki, konsumenci zdobyli 
władzę większą niż kiedykolwiek wcześniej. 

Obecnie, aż 70% decyzji podejmowanych jest przed kupnem produktu. 

W przypadku informacji, wybieramy tylko to, co ma dla nas znaczenie. Lubimy, dzielimy się i śledzimy blogi, kanały Twitter i gazety, które trafiają w nasze kręgi zainteresowania

Ta pragmatyczna wybiórczość daje marketerom niezły orzech do zgryzienia. Bo w dzisiejszym mobilnym i globalnym świecie dotarcie do odbiorców i zaangażowanie ich jest trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Relevance is everything. Content without context is at best overlooked, and at worst, annoying. It’s not just about reaching more people, it’s about connecting with the right people" - twierdzi Newscred.

10 maja 2016

Prestiżowa nagroda Grand Front dla okładki dziennika Polska The Times



Dziennik Polska The Times zdobył wczoraj główną nagrodę w Konkursie Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2015. Okładka nr 33 opublikowana została po zamachach terrorystycznych we Francji w zeszłym roku. Przedstawia niebiesko-biało-czerwoną flagę Francji ze strużką krwi. Autorem zwycięskiej okładki  jest Tomasz Bocheński. 
„Można w [tej okładce] dostrzec wiele cech predestynujących ją do tej nagrody: znakomity pomysł, bezbłędną kompozycję, lapidarne hasło tytułowe i profesjonalną realizację całości na okładce popularnej gazety codziennej - zwykle krzyczącej licznymi tytułami i zdjęciami. Nie umiem jednak powstrzymać natrętnej myśli, że nie mogę na nią patrzeć i wolałbym, aby nigdy nie musiała powstać” - mówi Tomasz Kuczborski, członek Jury Grand Front

21 kwietnia 2016

Content Marketing: Jak pisać, by być czytanym przez czytelnika i przez Google

Jak pisać, by być czytanym przez internautów i widzianym, tzn. dobrze indeksowanym przez Google? Oto pięć podstawowych zasad, by to osiągnąć:  

1. Stworzyć strategię Content Marketingową





Trzeba zacząć od stworzenia planu działań kontentowych. Jego celem będzie określenie, w zależności od priorytetów klienta, jakie treści, kiedy i jak często adresujemy do jakich grup docelowych i co mierzymy. 

Dla przypomnienia - marketing treści jest techniką marketingową, polegającą na tworzeniu i dystrybucji treści istotnych i wartościowych dla odbiorców, w celu przyciągnięcia, zdobycia i zaangażowania ściśle zdefiniowanej grupy docelowej. 

Punktem wyjścia do stworzenia skutecznej strategii Content Marketingowej jest dobra znajomość grup i podgrup docelowych i precyzyjne sprofilowanie konsumenta naszych treści, co niektórzy nazywają „Customer Engagement Modeling”. 

Customer Engagement Modeling definiujemy m. in.: 
    • konkretne oczekiwania poszczególnych grup klientów (np. porady dla majsterkowiczów), 
    • nieraz bardzo dokładnie opisujemy profile (tzw. persona) i ich model konsumpcji treści w ciągu dnia, tygodnia i w week-end. 
    • kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators, w skrócie KPI
To pozwala na dobór rodzaju treści, kanałów dotarcia i najlepszego czasu dotarcia do naszych grup docelowych. Wg TNS, telefon najdłużej trzymamy w rękach o godzinie 10, 15, między 19 i 20 w dzień powszedni oraz o 11, między 17 i 19, między 21 i 22 w weekend. To dla marketerów konkretna wskazówka. 

2. Tworzyć treści przede wszystkim dla czytelnika, nie dla Google



Jeżeli treści trafią w kręgi zainteresowania czytelnika, to Google i tak to odnotuje m. in. po ilości linków przychodzących, które oznaczają zainteresowanie tematem. 

W większości przypadków, największą skuteczność mają tematy poradnikowe (pomagamy rozwiązać problemy), najmniejszą - produktowe. Trzeba do tego przekonać brand managerów, co nie zawsze jest łatwe, bo myślą oni dość naiwnie, że im więcej pokażą swoich produktów, tym więcej ich się sprzeda. 

Tak to działa w reklamie, ale nie w Content Marketingu, choć i tu są branże, gdzie komunikacja produktowa jest szczególnie ważna, np. moda czy budowlanka. 

3. Tworzyć treści dostosowane do urządzeń mobilnych




Polacy w wieku 15+ posiadają dziś ok. 19 milionów smartfonów. Żyjemy już w erze mobilnej, a internet coraz cześciej przeglądamy na smartfonie czy tablecie:
  • Smartfony stają się dziś kręgosłupem naszej codziennej konsumpcji mediów.  
  • Smartfony generują one najwięcej  interakcji między użytkownikami.
  • Smartfony są głównym punktem wyjścia do innych aktywności na innych ekranach (komputery, tablety…).
A Responsive Web Design stał się już podstawowym standardem, bo w związku z powyższym wszystkie treści muszą być dobrze czytelne na smartfonach i tabletach. 

2 grudnia 2015

Dziennik "Rzeczpospolita" ma problem "nijakizmu"

Dziennik "Rzeczpospolita", jedno z najbardziej wpływowych mediów w Polsce, i jej Redaktor naczelny Boguslaw Chrabota mają poważny problem. Problem "nijakizmu". Strach przed weryfikacją procesu sprzedaży gazety firmie Gremi Media SA, co zapowiedział rząd PiS, spowodował chyba coś w rodzaju paraliżu intelektualnego tej mądrej skądinąd redakcji.

5 października 2015

Jak Volkswagen może wyjść z afery spalinowej


Skandal w Volkswagenie to nie jest zwykły skandal, jakich było wiele w branży motoryzacyjnej. To jeden z największych skandali powojennej Europy, który ma co najmniej sześć aspektów:
  1. Profesjonalny. Volkswagen okazał się niezdolny do wyprodukowania auta odpowiadającego normom. 
  2. Etyka biznesu. Volkswagen bezczelnie okłamał swoich klientów. To już nie „Das Auto", ale „Der Schwindel".

25 września 2015

Polacy nie czytają książek. To dla polityków populistów idealna grupa docelowa


Co czwarty Polak nie ma w domu ani jednej książki. Dla nich książka nie jest nawet zastępczą formą rozrywki, a co tu dopiero mówić o świadomości roli książki - i wiedzy, którą książka ciągle jeszcze symbolizuje - jako pewnego rodzaju gwaranta demokratycznego systemu.
Co czwarty Polak nie przeczytał, ani nawet nie przejrzał w ciągu roku żadnej książki, ani kryminału, ani książki kucharskiej. Z czytelnictwem prasy jest podobnie. Mamy jeden z najniższych poziomów w Europie. 

18 września 2015

IKEA i WizzAir sponsorują ślub pary polskich blogerów


IKEA, WizzAir oraz kilka innych firm sponsoruje ślub pary polskich blogerów - Doroty Nowackiej i Jakuba Prószyńkiego, który ma się odbyć 3 października. Przyjęcie ślubne odbędzie się w sklepie IKEA Targówek w Warszawie. Para blogerów sama wpadła na pomysł „ślubu w barterze", który nazwali marketingowo „Blogogody” (hashtag #blogogody).

27 listopada 2014

Jak nie należy pisać tekstów dziennikarskich


Jeśli chcecie wiedzieć jak NIGDY nie należy pisać, nawet jeśli jest się początkującym dziennikarzem bez doświadczenia i znajomości podstawowych technik dziennikarskich, przeczytajcie ten  tekst z portalu niezalezna.pl

To przykład "ciennikarstwa", które ośmiesza autora i wydawcę. W tym tekście jest chyba więcej błędów, niż znaków, liczonych ze spacjami.

Zachowuję go jako antyprzykład na szkolenia dla dziennikarzy.


Brytyjski tabloid "The Sun" podwoił liczbę cyfrowych abonentów w ciągu roku



Brytyjski tabloid "The Sun" podwoił w ciągu roku liczbę płatnych abonentów na wydanie cyfrowe. Aktualnie 225 tys. osób jest członkami klubu Sun+. To niezły wynik, szczególnie w tej grupie docelowej zdominowanej przez osoby słabiej wykształcone, a więc z niższymi zarobkami. 

Jak im się to udało?

26 października 2014

Wiadomości w TVP już nie chcą informować. Teraz chcą epatować emocjami



"Oto główne wydanie „Wiadomości” w telewizji publicznej. Tragedia w Katowicach, w której zginęła redakcyjna koleżanka, jej mąż, dziennikarz Faktów TVN, i dwuletni synek. Muzyka jak z filmu grozy. I szef „Wiadomości” na tle zwalonej kamienicy" - wylicza tygodnik „Polityka".

21 października 2014

Startupy: Czy nowe projekty muszą być innowacyjne?



Czy nowe projekty muszą być innowacyjne? Nie wystarczy, że będą udanymi klonami?
Zoom.me - projekt słynnego polskiego żeglarza i mistrza olimpijskiego Mateusza Kusznierewicza okazuje się średnio, a nawet w ogóle nie innowacyjny. 
Matthew Halaba, jeden z blogerów serwisu natemat.pl zauważył, że już od ponad pół roku firma Johnson's Baby promuje swój projekt "Grandparent's Frame", który wydaje się być identyczna z tym, co zaproponował Kusznierewicz. 
Problem? Nie, model biznesowy!
Trzej niemieccy bracia: Oliver, Marc i Alexander Samwer - opowiadałem kiedyś o nich w Tok.fm - od lat klonują projekty z całego świata i... są milionerami. Ich firma Rocket Internet wylansowała ponad 70 startupów w 50 krajach świata, generując przychody na poziomie 4 miliardów dolarów.

Bez kompleksów panowie, bez kompleksów!

8 maja 2014

Grand Front: Najlepsze okładki prasowe roku 2013 wybrane!


Najlepsze okładki roku 2013 wybrane! Potrzeba nam było aż sześć godzin dyskusji, by wybrać zwycięzców XII edycji Konkursu Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2013.
Było w czym wybierać, bo do konkursu zgłosiło się 219 redakcji gazet i czasopism drukowanych w 8 kategoriach tematycznych. Ponadto redakcje zgłosiły 29 prac do Nagrody Specjalnej ArtFront, przyznawanej za szczególne osiągnięcia artystyczne i edytorskie, i ok. 30 publikacji na tablety w kategorii Touch Front.
Rozstrzygnięcie Konkursu Grand Front nastąpi 26 maja 2014 roku, podczas uroczystej Gali Finałowej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Konkurs patronatem objął Bogdan Zdrojewski, minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

22 stycznia 2014

Storytelling: A gdyby wszyscy bohaterowie byli jedną i tą samą osobą?

Storytelling, sztuka opowiadania historii, które sprzedają

13 stycznia 2014

Niektóre logo są podobne do siebie jak dwie krople wody


Rosyjski designer skopiował sobie logo PZU. Nie podejrzewał, naiwnie, że to się wyda...

Niektóre logo są podobne jak dwie krople wody. Nieraz prawdopodobnie przez zwykły przypadek, a nieraz nie.





Projektanci logotypów Sony PolskaHonda i Volvo Auto Polska nie wykazali się oryginalnością stosując bardzo podobną czcionkę. 


Campbell's Kitchen i Budweiser otwarcie zainspirowali się słynnym logo Coca-Cola.

Sklepik z kawą Kaldi's poszedł na całość, kopiując Starbuck's. Podobne? Podobne!

5 stycznia 2014

1914-2014: Historia nie powtarza się, ale się rymuje


“Historia nie powtarza się, ale się rymuje” - powiedział podobno Mark Twain. Historycy, dziennikarze i politycy zastanawiają się w „Le Monde” nad podobieństwami - a jest ich wiele - między sytuacją w 1914 i 2014.

Internet zmienia dziś na
sze życie zawodowe i prywatne, tak jak elektryczność w 1914 r. Terroryści z Al-Quaidy, fanatycy djihadu, finansowani przez Arabię Saudyjską, przypominają serbskich anarchistów z początków XX wieku. Anglia i Niemcy były wówczas partnerami ekonomicznymi i rywalami militarnymi. Tak jak USA i Chiny, szczególnie na Pacyfiku, który przypomina ówczesne Bałkany.

W 1914 r. panował optymizm (dziś go nie ma, ulotnił się gdzieś w okolicach 2008 r.), mimo rywalizacji między europejskimi potęgami i napięciami na tle nacjonalistycznym. Nikt nie przypuszczał, że za chwilę wybuchnie wojna, która pochłonie 10 milionów istnień ludzkich...

Dziś, na szczęście, nowa wojna wydaje się niemożliwa. 

(Zdjecie: Le Monde)