31.5.06

Francuska policja rekrutuje przez blogi


Blogi, klipy wideo z policjantami w akcji, nowoczesny design - francuska policja nie oszczędzała na swojej nowej witrynie internetowej dedykowanej rekrutacji młodych Francuzów do swoich szeregów.

Witryna http://www.blog-police-recrutement.com proponuje 3 blogi:
  • Blog de Michel (kapitan policji z brygady rzecznej, 40 lat),
  • Blog de Willy (kapitan policji z drogówki, 36 lat)
  • Blog d'Isabelle (policjantka z brygady motocyklowej, 36 lat).
Każdy z autorów opowiada o swojej codziennej pracy. Internauci mogą komentować wpisy.

W dzisiejszym wpisie Willy (drugi od góry na lewej szpalcie na zdjęciu) opowiada o nocnym pościgu na szosie sprzed kliku dni. „Prawdziwy zastrzyk adrenaliny" - komentuje.

Policjanci z trzech województw ścigali szalony ambulans porwany przez zwolnionego sanitariusza, który chciał się zemścić. Willy nie koloryzuje. Jego język jest prosty, chwilami przypomina urzędnicze sprawozdanie i przez to brzmi dość naturalnie i przekonywująco.

Ciekawa jest również rubryka „Fikcja czy rzeczywistość". Policjanci robią tu przegląd modnych seriali telewizyjnych tłumacząc co jest możliwe, a co nie i jak to wygląda w rzeczywistości. Internauci mogą stawiać pytania, na które odpowiada ekspert.

> Tag: ,

Przegląd prasy 31.05.06

Nazwa „Web 2.0” zastrzeżona?

Powszechnie używana nazwa „Web 2.0”, jest według firmy medialnej CMP Media, jej znakiem zastrzeżonym. Firma ta próbowała wymusić na irlandzkich organizatorach konferencji „Web 2.0 half-day conference”, zmianę nazwy wydarzenia. Powstrzymały ją protesty tysięcy blogerów z całego świata.

Źródło: Internet Standard (dziękuję Michałowi za korektę: to nie „Gazeta Wyborcza" jest autorem tego tekstu, lecz Internet Standard. „Gazeta" jest tu tylko agregatorem, czyli pośrednikiem w przekazaniu tej informacji)


Benedykt XVI w Polsce

Pierwsza wizyta Benedykta XVI w Polsce cieszyła się sporym zainteresowaniem widzów. Niemal 38,8% Polaków obejrzało przynajmniej jedną z dwóch transmisji Mszy Św. koncelebrowanej przez Ojca Świętego - wynika z danych OBOP. Jednocześnie 72,9% widzów zobaczyło przynajmniej jedną transmisję z wizyty Ojca Św. w sześciu miastach Polski.

Źródło: „Gazeta Prawna”


Bonnier sprzedaje udziały „WirtschaftsBlatt”

Koncern medialny Bonnier, wydawca m.in. „Pulsu Biznesu”, wychodzi z austriackiego rynku. Szwedzi sprzedają udziały w jedynym w Austrii dzienniku gospodarczym, „WirtschaftsBlatt”.

Źródło: „Puls Biznesu”


Co czytają menedżerowie?

Niemal połowa europejskich menedżerów czerpie wiedzę na temat najświeższych wiadomości ekonomicznych z prasy drukowanej.

Źródło: IDG.pl




> Tag: , , , , ,


30.5.06

Przegląd prasy 30.05,06

Bloger jak dziennikarz

Osoba pisząca bloga nie musi ujawniać, od kogo ma poufne informacje - uznał amerykański sąd i odprawił Apple z kwitkiem.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Fałszowali sprzedaż w Tribune Co.

Kolejne sześć osób pracujących w Tribune Co. przyznało się do zawyżania danych o sprzedaży dzienników „Newsday” oraz „Hoy”.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Google gorszy w usługach portalowych

Google jest przez wielu internautów uznawana za najlepszą w sieci, ale jest daleko za Yahoo i innymi rywalami w popularnych usługach portalowych, takich jak Web mail, newsy czy finanse.

Źródło: „Gazeta Prawna”


TVN przejmie pakiet akcji Grupy Onet.pl

TVN zawarł z ITI Media Group NV przedwstępną warunkową umowę nabycia 100 proc. udziałów Grupa Onet Poland Holding BV, właściciela 6,66 mln akcji giełdowej spółki Grupa Onet.pl.

Źródło: „Puls Biznesu”


Stracił stołek, zanim na nim usiadł

Krzysztof Karman nie będzie dyrektorem lubelskiego ośrodka Telewizji Polskiej. Stanowisko miał objąć 1 czerwca. Ale sam z niego zrezygnował. Z nieoficjalnych informacji wynika, że został do tego zmuszony. – Jakie były powody rezygnacji?

Źródło: „Dziennik Wschodni"


Największy serwis społecznościowy nadzieją Murdocha

News Corp., należący do Ruperta Murdocha koncern medialny, który w 2005 roku za 508 mln zakupił najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie MySpace, zamierza zintegrować go z internetowymi witrynami wydawanych tytułów prasowych.

Źródło: IDG.pl


Google ma 50% rynku wyszukiwarek w USA

Google sukcesywnie zdobywa amerykański rynek wyszukiwarek. W kwietniu obsłużył ponad 50 proc. z 5,3 miliarda zapytań.

Źródło: IDG.pl



> Tag: , , , ,

29.5.06

Witam w blogosferze blog Gemius

Zainteresowany krótką notatką z „Gazety Prawnej" pt. „Pracownicy Gemius piszą firmowego bloga" wszedłem na nowy blog, żeby poczytać zachwalane przez autora tekstu „eksperckie opinie, wyniki badań i ciekawostki na temat rozwoju rynku internetowego".

„Na stronie blog.gemius.pl, pracownicy firmy - zespół ekspertów z różnych dziedzin - przedstawiają najnowsze wyniki badań oraz dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat zjawisk widocznych w polskiej sieci (...) Na łamach bloga internauci znajdą wiele informacji dotyczących badań realizowanych przez Gemius" - wylicza w PR-owskim tekście-laurce autor podpisany inicjałem ASJ.

A na blogu Gemius, który aż pachnie nowością, nie ma żadnej z zachwalanych przez autora analiz. Jest tylko jeden wpis - tekst wstępny pt. „Powitanie" z dnia 25 maja, czyli sprzed czterech dni, napisany przez Piotra Ejdysa, Prezes Zarządu.

ASJ przepisał po prostu słowo w słowo notatkę prasową Gemiusa, nie zadając sobie trudu, by zmienić choć przecinek z komunikatu prasowego, zacytować źródło informacji czy spojrzeć na blog. Tego typu pseudo-dziennikarstwo, a mówiąc precyzyjnie - działalność PR-owska, nie powinny mieć miejsca w tak poważnym dzienniku jak „Gazeta Prawna".

Narodziny blogu Gemiusa to dobra wiadomość dla wszystkich, którzy interesują się internetem. Mam nadzieję, że znajdziemy tam teksty wysokiej jakości, bo do tego przyzwyczaił nas Gemius w swoich dotychczasowych badaniach i analizach.

Źrodło: „Gazeta Prawna", Gemius

> Nowe blogi:
Witam w blogosferze trzy blogi „Polityki"
Witam blog tocho.pl w blogosferze
Witam blog UK:PL w blogosferze

Proszę o przysyłanie informacji o nowych, polskich blogach na adres: urba@mignon-media.com

> Tag: ,

„Gazeta Wyborcza" wysyła swoich dziennikarzy na saksy do Europy


„Gazeta Wyborcza” wraz z TVN 24 organizuje, z dużym rozmachem, akcję reporterską „Przystanek Europa”. Aż sześciu dziennikarzy „Gazety" pojechało w piątek 27 maja do Aten, Barcelony, Dublina, Helsinek, Lizbony i Londynu. Informuje o tym komunikat na stronach Agory.

Mają znaleźć dach nad głową, pracę, dowiedzieć się - jak tam jest naprawdę, poznać Polaków na emigracji i zapytać ich, czego się nauczyli, czy i z czym wrócą do Polski.

Aktualne zdjęcia, reporterskie relacje i podcasty (relacje dźwiękowe) z akcji czytelnicy mogą znaleźć na blogu przystanekeuropa.blox.pl, który jest rodzajem internetowego notesu dziennikarskiego szóstki reporterów.

W akcji „Przystanek Europa" biorą udział:

  • Karolina Łagowska, dziennikarka „Gazety" z Wrocławia. Jedzie szukać pracy w Barcelonie. Na swoim blogu pisze: „Klucze zostawione w drzwiach, gazety w pośpiechu schowane do lodówki. Samba lub flamenco na full. Barcelonę znam bardzo dobrze, bo też tam mieszkałam".
  • Agnieszka Urazińska z „Gazety" w Łodzi. Jedzie do Lizbony: „W Gazecie pisałam już o zwierzętach, mieszkaniach i zdrowiu. A od dziś także Portugalii. Zaczęłam od internetu. Wpisuję praca-portugalia - wyskakują strony o zabytkach. Życzcie mi powodzenia".
  • Aleksandra Pezda, dziennikarka „Gazety"ze Szczecina. Jest w Helsinkach. „Już szykuję kożuszek: 15 stopni, pada śnieg. Pracę to można tam znaleźć w przemyśle metalurgicznym, chyba za słaba fizycznie jestem. Rybołówstwo - w to celuję".
  • Wojciech Pelowski z „Gazety" w Krakowie. Dla niego Londyn był dotąd tylko przystankiem w podróży do Ameryki i Azji. „Bywało, że przystanek z lotniska przenosiłem na Soho, spotykając znajomych, których w Londynie ma już chyba co drugi Polak. Dziś znajomym z Londynu mam być ja".
  • Jacek Kowalski z „Gazety" w Bydgoszczy jedzie do Dublina. „Pokochałem Irlandię platonicznie, chociaż nigdy tam nie byłem, a przez Ulissesa nie przebrnąłem do dzisiaj, mimo specjalizacji (filologia polska)".
  • Marcin Sztandera z „Gazety" w Kielcach. Kierunek: Ateny. „Czy mam szansę na znalezienie pracy w Grecji? Trochę się tego obawiam, bo jeżeli chodzi o język narodowy tego pięknego kraju będę musiał ... udawać Greka" - pisze na swoim blogu.
To doświadczeni dziennikarze, ale żaden z nich wcześniej nie prowadził bloga. Dział internet „Gazety" przygotował więc na ich potrzeby specjalny serwis i przeszkolił.

Redakcja „Gazety" zorganizowała też dla nich telekonferencję, by porozmawiać o ich zadaniach reporterskich, ale też o tym, jak przydatny w ich pracy może być internetowy blog.

Dziennikarze czekają na komentarze, rady, sugestie czytelników. Po powrocie opowiedzą o „Przystanku Europa” na łamach „Gazety Wyborczej” i na antenie TVN 24.

To znakomity przykład jak stworzyć synergię miedzy wydaniem papierowym i online. Reportaż, blog, podcast i wideo są stworzone dla siebie. Akcja „Gazety" jest najciekawszym dziennikarskim pomysłem z jakim spotkałem się w ciągu kilku ostatnich lat.

Mogę tylko powiedzieć: Chapeaux bas, Messieurs!

PS. Dziękuję Grzegorzowi (jako pierwszy zasygnalizował newsa), Marcinowi, Jarkowi, Erykowi i innym za informację o akcji.

Zródło: „Gazeta Wyborcza"

> Tag: , , , , , , , ,

Przegląd prasy 29.05.06

Analitycy odradzają Orkli sprzedaż mediów

Duńscy analitycy radzą norweskiemu koncernowi Orkla wstrzymać planowaną sprzedaż grupy medialnej Orkla Media. Powodem jest wojna dzienników bezpłatnych w Danii.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


TVN Style zmienia styl

Od dwóch miesięcy telewizja dla kobiet działa w nowej formule. Widzów szybko przybywa i jesienią tego roku właściciel TVN Style przestanie dopłacać do interesu.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Trampki dogadają się z iPodem

Dwie ikony kultury młodzieżowej - iPod i Nike - ostrzą sobie zęby na rynek sportowego obuwia, które potrafi zmierzyć tempo biegu czy spalone kalorie.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Niemczycki szefem Międzynarodowego Instytutu Prasy

Piotr Niemczycki, wiceprezes Agory, wydawcy „Gazety Wyborczej”, został prezesem Międzynarodowego Instytutu Prasy (International Press Institute).

Źródło: „Rzeczpospolita”


Niemieckie media o pielgrzymce Benedykta XVI

W przeważającej opinii niemieckich mediów pielgrzymka papieża Benedykta XVI do Polski nie była wyłącznie sentymentalną podróżą do kraju żarliwego katolicyzmu i ojczyzny Jana Pawła II, ale wyrazem polsko-niemieckiego pojednania.

Źródło: „Rzeczpospolita”


Pracownicy Gemius piszą firmowego bloga

Firma badawcza Gemius SA udostępniła w sieci nowy serwis: blog.gemius.pl. Internetowy dziennik, pisany przez pracowników, to miejsce prezentacji eksperckich opinii, wyników badań i ciekawostek na temat rozwoju rynku internetowego.

Źródło: „Gazeta Prawna”


Od 6 czerwca amerykańska edycja londyńskiego „Timesa”

Należący do magnata prasowego Ruperta Murdocha londyński dziennik „Limes” będzie od 6 czerwca wydawany również w Stanach Zjednoczonych.

Źródło: „Gazeta Prawna”


British Telecom wchodzi na rynek telewizyjny

Brytyjski koncern telekomunikacyjny British Telecom (BT) zdobył prawa do transmisji piłkarskich meczów Premier League, najwyższej ligi angielskiej. Od przyszłego roku pokaże w sumie 242 spotkania. Wartość transakcji nie została ujawniona.

Źródło: „Puls Biznesu”


> Tag: , , , , ,

Poseł Ryszard Czarnecki z Samoobrony twierdzi, że ma 50 tys. odsłon dziennie na swoim blogu

Ciekawy wywiad nt. blogowania z europosłem Samoobrony Ryszardem Czarneckim, jednym z pionierów bloga politycznego, na blogu Piąta Władza.

Czarnecki założył swojego bloga wiosną 2004 r. Namówili go do tego współpracownicy. „Była też inspiracja zewnętrzna: Howard Dean, jeden z kandydatów Demokratów na prezydenta USA w 2004 r. w swojej kampanii wykorzystywał blogi i bloggersów" - mówi poseł.

Blogowanie zajmuje Czarneckiemu „czasem kilka minut, a czasem nawet trzy kwadranse, godzinę" dziennie. Dziś - jeżeli mu wierzyć - ma 50 tys. odsłon dziennie. Trudno to sprawdzić, gdyż nie zainstalował na swoim blogu licznika.

„Czytają mnie także tacy ludzie, którzy nie przepadają za Samoobroną i nie są moimi fanami (...). Czasami jakiś dziennik, czy tygodnik powtarza - jako swoją - informację, którą ja podałem pierwszy na blogu" - tłumaczy.

O czym nie pisze na blogu? O kobietach, choć - jak sam przyznaje - to fascynujący temat...

Źródło: Piąta Władza

> Tag: ,


Radio Maryja w wirze wojny internetowej?

W rozsyłanej do przypadkowych osób rzekomej reklamie Radia Maryja kryje się instalator konia trojańskiego. W sieci od dawna toczy się podziemna wojna propagandowa, pomiędzy obydwoma obozami sceny politycznej - analizuje Computerworld.

Treść rzekomej reklamy raczej nie zachęci do kliknięcia nikogo, poza zdecydowanymi miłośnikami Radia Maryja. List wygląda raczej tak, jakby intencją jego autora było właśnie zarażenie trojanem jak największej ilości osób z tej strony sceny politycznej.

Opisywany niedawno przez Computerword atak Młodzieży Wszechpolskiej to dziecinna igraszka, jeśli przyjrzeć się trendowi jakim jest znaczne nasilenie „oddolnych i społecznych" akcji dywersyjno-propagandowych, których ulubionym celem jest właśnie Radio Maryja, a które zaczęły się w ubiegłym roku po dojściu PiS do władzy.

„Trudno się oprzeć wrażeniu, że o ile skrajnie prawa strona cyberkonfliktu działa technikami raczej westernowymi, o tyle skrajnie lewa z wielką biegłością posługuje się metodami wypracowanymi jeszcze przez Służbę "A" (Dezinformacji) I Zarządu KGB ZSRR" - konkluduje Computerworld.

Źródło: Computerworld

> Tag: , , ,

26.5.06

Żeby przeżyć, prasa ogólnoinformacyjna będzie musiała się wyspecjalizować

Internet i darmowe gazety są największym zagrożeniem dla prasy, która znajduje się w stanie permanentnego kryzysu - stwierdzili szefowie największch hiszpańskich gazet „El Mundo", „El País", „Abc" i „La Razón" w czasie konferencji nt. sytuacji prasy w Hiszpanii. Organizatorem konferencji była Asociacion de la Prensa de Madrid.

Pedro G. Cuartango, zastępca dyrektora działu Opinie z „El Mundo", zauważa „powolny, lecz regularny spadek sprzedaży prasy, nie tylko w Hiszpanii, ale też w USA i w Europie, w rytmie 1-2% rocznie, podczas gdy równolegle dynamicznie rozwijają się media elektroniczne".

„Żyjemy w świecie, jak w micie groty u Platona, gdzie obywatele widzą tylko obrazki, co powoduje dewaluację kultury pisma" - mówi Cuartango.

Na dodatek, dodawanie gadżetów, które wg Cuartango jest „błędem strategicznym", spowodowało napływ klientów, ale nie czytelników i wpłynęło w sposób negatywny na jakość gazet.

Pedro G. Cuartango uważa, że:
  • tylko wielkie i znane gazety postrzegane jako marki przeżyją kryzys, ale zmienią swoje biznes modele i sposób pracy.
  • rynek prasy ulega szybkiej i głebokiej segmentacji, co oznaczea, że żeby przeżyć, prasa ogólnoinformacyjna będzie musiała się wyspecjalizować.
  • rozwinie się współpraca z producentami wideo i dystrybutorami nowych formatów (np. podcast).
Innego zdania jest Alfredo Semprun, zastępca dyrektora „La Razon". Uważa on, że internet jest szansą dla gazet. Mogą one bowiem przekazać czytelnikom wiadomości, które nie mieszczą się w wydaniu papierowym, co zwiększa ich atrakcyjność,

Semprun twierdzi, że gazety darmowe tak naprawdę mogą generować nowych czytelników dla gazet płatnych, gdyż zachęcają do głębszego zapoznania się z tematami w prase płatnej.

Źródło: El Mundo (via Editors Weblog)

> Tag: , , , ,

Linki 26.05.06

23.5.06

Dlaczego w erze internetu gazety regionalne tracą czytelników, a gazety lokalne ich zyskują

Internet wpływa w mniejszym stopniu na spadek sprzedaży w przypadku gazet lokalnych w małych miastach w USA, niż w przypadku gazet regionalnych w dużych aglomeracjach miejskich - wynika z badań Outsell Inc, cytowanych przez Editors Weblog i Mediapost .

"W małych miejscowościach często nie ma alternatywy dla gazet lokalnych, a agregatory informacji jak Yahoo Local czy MSN Local, nie są w stanie przebić się i zaoferować interesującej informacji lokalnej bez lokalnego partnera" - mówi Ken Doctor, analityk z Outsell.


Statystyki opublikowane przez Audit Bureau of Circulations (odpowiednik naszego ZKDP) potwierdzają, że w dużych miejscowościach, gdzie informacje lokalne są dostępne w internecie, gazety regionalne gorzej się sprzedają, a w małych - gazety lokalne zachowują swój poziom sprzedaży.

W Polsce jest podobnie jak w USA

Można porównać tę sytuację do polskiej prasy. Wszystkie dzienniki regionalne tracą czytelników w mniejszym, lub większym tempie. Dzieje sie tak mimo raczej słabej konkurencji ze strony radia i telewizji lokalnej i mimo faktu, iż z internetu korzysta w nas zaledwie 28% Polaków.

Można więc z dużym prawdopodobieństwem założyć, że w prasie regionalnej tendencja spadkowa nie ulegnie zmianie. Myślę, że ulegnie nawet przyśpieszeniu się w miarę jak będzie sie zwiększać dostęp do internetu.


Zupełnie odwrotna sytuacja panuje w tygodnikach i
lokalnych i sublokalnych, które w wielu miasteczkach naszego kraju są jedynym źrodłem informacji. Niektóre tygodniki loklalne odnotowują nawet dwucyfrowe wzrosty sprzedaży.

„U nas co prawda nie widać aż tak dużych wzrostów sprzedaży, bo mamy silne nasycenie rynku w powiatach tomaszowskim, opoczyńskim i przesuckim, gdzie wydajemy nasze tygodniki lokalne. Określamy naszą sytuację jako stabilną z tendencją wzrostową. Zauważamy natomiast zdecydowany wzrost reklam od początku roku". - mówi Andrzej Kucharczyk, współwłaściciel trzech tygodników powiatowych („TIT - Tygodnik Informacyjny w Tomaszowie", „Tygodnik Opoczyński" i „Informator Tygodniowy Przesuchy").

Czy gazety lokalne powinny udostępnić za darmo w internecie informacje lokalne, których są
jedynym źródłem? A może powinny kazać za nie płacić internautom? Co Państwo o tym myślicie?

Źródło:
Editors Weblog, Mediapost

> Tag: , , , , , , , ,

Washingtonpost.com wygrał prestiżowy konkurs E&P 2006

Washingtonpost.com to najlepszy informacyjny serwis online w kategorii powyżej 1 mln użytkowników miesięcznie - uznali jurorzy prestiżowego, amerykańskiego konkursu Editors&Publishers 2006 na najlepsze strony internetowe i blogi.

Wyniki dla 32 kategorii zostały ogłoszone na konferencji Interactive Media Conference & Trade Show w Las Vegas.


Oto lista zwycięzców EP 2006 :

  • Best Overall Newspaper-Affiliated Internet Service under 1 million
    Roanoke.com
  • Best Overall Network TV/Cable-Affiliated Internet Service
    CBSNews.com

  • Best Overall Local TV/Cable-Affiliated Internet Service
    WWLTV.com
    (New Orleans, LA)
  • Best Regional Magazine-Affiliated Web Site
    SqueezeOC.com
    (Orange County, CA)
  • Best Internet Sports Service over 1 million
    SI.com

  • Best Internet Business Service under 1 million
    CFO.com

  • Best Media-Affiliated Business Blog
    USAToday.com
    (Today In The Sky Blog)
  • Best Internet Entertainment Service over 1 million
    Movies.com

  • Best Internet Entertainment Service under 1 million
    TexasGigs

  • Best Special Feature in an Internet Service -- News or Event, over 1 million
    Prisacom
    (Resumen 2005) (Madrid)
  • Best Special Feature in an Internet Service - Enterprise, over 1 million
    Newsday.com
    (Newsday.com Fire Alarm)
  • Best Internet Community Service Effort over 1 million
    Washingtonpost.com
    (interactive database of every recorded vote in House and Senate since 1991)
  • Best Internet Community Service Effort under 1 million
    JournalNow.com
    (Unsafe Haven: The Crisis in Home Health Care)
  • Best Overall Design of an Internet Service over 1 million
    ELPAIS.es
    (Madrid)
  • Best Overall Design of an Internet Service under 1 million
    Lawrence.com

  • Best Use of Rich Media in an Internet Service over 1 million
    MTV Overdrive

  • Best Use of Rich Media in an Internet Service under 1 million
    ProJo.com
    , (Saving Block Island)
  • Best Internet Classified Service over 1 million
    Washingtonpost.com
    (Washingtonpost.com Cars)

Źródło: Editors&Publishers

> Tag: , ,

Przegląd prasy 23.05.06

Sześciu chętnych walczy o Orkla Media

Mimo niechęci pracowników i części zarządu koncernu Orkla o kupno jego medialnych aktywów wciąż starają się prywatne fundusze inwestycyjne.

Źródło: „Puls Biznesu”


Gwiazdy porno zagrają Czechowa

Czy aktorki porno potrafią grać? Sprawdzi to amerykańska stacja telewizyjna Fox, która jesienią ruszy z nowym reality show.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Oglądasz reklamę, uruchamiasz licznik

Interactive Advertising Bureau (IAB) przyjęło standardy dotyczące pomiaru oglądalności reklamy wideo w internecie. Naliczenie pojedynczej odsłony następuje wtedy, gdy rozpoczęło się odtwarzanie reklamy w przeglądarce użytkownika.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Gazeta redagowana przez Bono świetnie się sprzedała

Wydanie brytyjskiego dziennika „The Independent”, które redagował Bono, lider zespołu U2, osiągnęło rekordowe wyniki sprzedaży.

Źródło: „Puls Biznesu”


Linki 23.05.06

Wyszukiwarki Yahoo i MSN poprawiają swoją jakość

Dwaj główni konkurenci Google, Yahoo i MSN (Microsoft), zdecydowanie poprawili jakość swoich internetowych wyszukiwarek od roku - wynika z ostatniego badania francuskiego Le Journal du Net.

Redakcja Le Journal du Net porównała trzy serwisy w kilkudziesięciu testach. Dziennikarze notowali otrzymane wyniki w skali od 1 do 10.

Oceny Google, Yahoo i MSN są porównywalne:
  • 7,51 punktów - Google
  • 7,47 - Yahoo (+ 0,67 punkta w stosunku do 2005 r.).
  • 6,8 - MSN Search (+ 1,34 punkta w stosunku do 2005 r.).
PS. Od kilku miesięcy korzystam równolegle z trzech wyszukiwarek i stwierdzam, że najtrafniejsze odpowiedzi znajduje nowy serwis Yahoo. Jeden z czytelników sugeruje wyszukiwarkę Clusty, której nie znam. Testowałem natomiast wielokrotnie norweską wyszukiwarkę Sezam, ale nie polecam.

Zródło: Le Journal du Net

> Tag: , , ,

Nowa wyszukiwarka Snap prezentuje wyniki w formie wizualnej

Nowa amerykańska wyszukiwarka snap wprowadza kilka innowacyjnych rozwiązań, między innymi wizualne przedstawienie wyników oraz nowy model reklamowy CPA (Cost Per Action) - pisze Internet Standard.

Snap różni sie się od innych wyszukiwarek m. in. trzema elemenetami:

  • prezentuje wyniki poszukiwania są w formie graficznej, jako aktywny podgląd strony w miniaturce. Można korzystać z miniaturki strony nie tracąc z oczy wyników wyszukiwania.
  • oferuje też aktywne sugerowanie użytkownikowi podpowiedzi w czasie wpisywania poszukiwanych słów, analiza zachowań użytkowników, dzieki której wiadomo m.in., jak długo byli na stronie, czy dokonali jakichś działań.
  • reprezentuje też nowy model reklamowy, oparty na CPA (Cost Per Action). Reklamodawcy płacą SNAP tylko wtedy, jeśli klient wykona jakąś, ustaloną przez obie strony, akcję np. wypełni formularz, dokona zakupu.
Źrodło: Internet Standard

> Tag: ,

22.5.06

USA: Powstał pierwszy dziennik regionalny online bez wersji papierowej

High Plains Messenger to nowy amerykański dziennik regionalny. Obejmuje swoim zasięgiem region Colorado Springs (ok. 360.000 mieszkańcow), w Colorado.

Znak szczególny: wychodzi tylko w wersji online, bez wersji papierowej.

"Do tej pory w Stanach nikt nie zrobił takiego projektu, który wydaje się więc ryzykowny. Jednak jeśli wszystko pójdzie dobrze - a myślimy, że pójdzie - to będziemy się rozwijać" - tłumaczy Joseph Coleman, jeden z tworców dziennika, na stronach Westword.

Dostęp do informacji jest bezpłatny. Portal gazety oparty jest o najprostszy model biznesowy: reklama i e-handel.

Źródło: cyberjournalist

> Tag: , , , , ,

21.5.06

„The Financial Times" publikuje listę najbardziej wpływowych dziennikarzy na świecie

Adam Michnik jest najbardziej wpływowym publicystą w Polsce - uważa „The Financial Times", który opublikował w sobotę 20 maja artykuł o 22 najbardziej wpływowych dziennikarzach na świecie.

Oto lista „FT" z odnośnikami do ich sylwetek:
Źródło: „The Financial Times"

> Tag: , ,

Wortal, który szokuje i epatuje brutalnymi wideo

Płonące ciała, łamiące się kości, wywracające się auta i rowery - Shocku.com chce szokować i to mu się udaje, oczywiście w jak najgorszym, tabloidowym stylu.

Bo o to głównie chodzi w tym wortalu należącym, co jest dziwne, do amerykańskiej filii znanego koncernu medialnego Hachette Filipacchi Media, wydawcy m. in. grzeczniutkiego Choc.fr.

Wideo nadsyłane na Shocku.com przez internautów są skatalogowane w zakładkach: Shock, Funny, Ouch!, Ads, Sexxxy.

Można głosować na najbardziej szokujące wideo, wysłać je przez e-mail znajomym, lub przesłać je sobie na komórkę, by zaszokować innych.

Oba wortale, amerykański i francuski, mają swoje odpowiedniki w wersji papierowej i oba zamieszczają reklamę, co mnie zaskoczyło. Francuski Choc.fr oferuje dodatkowo możliwość założenia sobie bloga, na którym można zamieścić wideo.

> Tag: , ,

Gdzie się podziali obywatele-dziennikarze na portalu OhmyNews?

Aż 18 z 21 „ obywateli-dziennikarzy" publikujących regularnie teksty w jęz. angielskim na OhmyNews, największym i najbardziej znanym na świecie portalu opartym na dziennikarstwie obywatelskim, to zawodowi dziennikarze, lub studencii dziennikarstwa. Trzech pozostałych to naukowiec, konsultant i nauczyciel.

Do takich wniosków doszedł francuski dziennikarz Emmanuel Parody, specjalista od mediów i nowych technoogii, analizując CV współpracowników koreańskiego portalu OhmyNews.

OhmyNews to dziś symbol i referencja citizen journalist. Portal posiada własną redakcję. Składa się ona się z 35 zawodowych dziennikarzy, którzy zdobywają i redagują informacje, oraz z sieci kilkuset współpracowników, tzw. „dziennikarzy-obywateli". Jak się okazuje, w wersji angielskiej portalu zawodowi dziennikarze zdominowali sieć korespondentów-obywateli.

Parody nie zna koreańskiego i nie analizował wesji koreańskiej, w której „dziennikarzy-obywateli" jest prawdopodobnie dużo więcej.

Źrdło: Ecosphere

> Tag: , , ,

Linki 21.05.06

Yahoo rozpoczyna testy nowych widget-ów na blogi

Steve Rubel i Paid Content donoszą, że Yahoo Finance rozpocznie w czerwcu testy nowych widget-ów na blogi i inne strony internetowe.

Autorzy blogów specjalistycznych (np. finansowych, giełdowych...), lub wydawcy portali będą mogli wybrać dowolną kombinację newsów, diagramów czy cytatów nt. różnych firm.

Widget jest to nazwa określająca element graficznego interfejsu użytkownika programów komputerowych umożliwiający interakcję z użytkownikiem (widget gallery).


Źródło: Micropersuasion, Paid Content

> Tag: ,

20.5.06

Akademia Prasy Lokalnej: Jak pisać wywiad i sylwetkę (2)

Anna Żebrowska, dziennikarka „Gazety Wyborczej", tegoroczna laureatka Nagrody im. Barbary Łopieńskiej, przyznawanej za najlepszy wywiad prasowy minionego roku, była wczoraj gościem specjalnym warsztatów dziennikarskich nt. „Jak pisać wywiad i sylwetkę", zorganizowanych w ramach Akademii Prasy Lokalnej w Warszawie, w dniach 19 i 20 maja 2006 r.

Anna Żebrowska została uhonorowana za rozmowę z Tadeuszem Różewiczem, opublikowaną w grudniu 2005 r. w „Dużym Formacie" - dodatku do „Gazety Wyborczej". Ten tekst jest zapisem spotkań z poetą, szczególnie alergicznym na wywiady, które Anna Żebrowska nagrywała ukradkiem przez 3 lata. Jedna z rozmów została nagrana na magnetofon ukryty w pudełku z ciastkami, których Różewicz nie znosił.

W warsztatach „Jak pisać wywiad i sylwetkę" uczestniczyli dziennikarze z następujących gazet:
  • „Dziennik Nowogardzki"
  • „Nowiny Raciborskie"
  • „Region"
  • „Tygodnik Płocki"
  • „Wspólnota Powiatowa"
  • „Wiadomości Wrzesińskie"
  • „Twój Głos Gazeta Lokalna"
  • „Tygodnik Sidelecki"
Warsztaty te były prowadzone przez Irenę Wiszniewską, publicystkę, korespondentkę belgijskiego dziennika „Le Soir" i trenera firmy szkoleniowo-doradczej Mediapolis.

Akademia Prasy Lokalnej, stworzona przez Izbę Wydawców Prasy i Mediapolis, to pierwszy program szkoleniowy skierowany do dziennikarzy, grafików i menedżerów z prasy lokalnej w Polsce. Akademia Prasy Lokalnej jest współfinansowana ze środkow Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoj Zasobów Ludzkich.

Akademia Prasy Lokalnej cieszy się dużym zainteresowaniem. Pozostało już niewiele wolnych miejsc. Większość z nich została już zarezerwowana w pierwszych tygodniach programu, a na warsztaty dziennikarskie „Jak pisać, by być czytanym" oraz „Jak tworzyć tematy czołówkowe" stworzone zostały długie listy oczekujących.

Informacje i formularze zgłoszeniowe:

Sylwia Domagała
Tel. (22) 313 22 02
Kom. 0 505 169 901
E-mail: apl@izbaprasy.pl

> Goście specjalni poprzednich szkoleń:
  • Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawcow Prasy i prezes wydawnictwa Axel Springer (m. in. „Dziennik", „Fakt", „Newswweek")
  • Jacek Żakowski, dziennikarz „Polityki", znany publicysta prasowy, radiowy i telewizyjny.
  • Igor Janke, publicysta „Wprost", były redaktor naczelny PAP.
  • Andrzej Załucki, Redaktor naczelny „Życia Warszawy"
> Wiedzieć więcej:
Akademia Prasy Lokalnej: Jak pisać, by być czytanym (1)
Akademia Prasy Lokalnej: Jak pisać wywiad i sylwetkę (1)
Akademia Prasy Lokalnej: Harmonogram szkoleń
Rusza pierwsza w Polsce Akademia Prasy Lokalnej
Wiesław Podkański otworzy jutro Akademię Prasy Lokalnej

Wildstein polemizuje z blogiem Czarneckiego z Samoobrony

Nowy prezes TVP, Bronisław Wildstein, dementuje informacje podane na internetowym blogu Ryszarda Czarneckiego, eurodeputowanego Samoobrony. Zwiastun nowej ery mediów? - zastanawia się blog Piąta Władza.

Myślę, że to nie jest jeszcze zwiastun tej nowej ery. Trzeba raczej potraktować to jako najzwyklejsze w świecie dementi. Wildstein dementuje informacje wpływowego polityka, który prowadzi swój blog. A nowa era nadejdzie wtedy, kiedy blogi, oprócz wynurzeń nastolatek, lub - co rzadsze - eksperckich analiz, zaczną zaskakiwać ekskuzywnymi newsami, jak w USA.

Bardziej interesujący wydaje mi się fakt, że polski polityk - i to polityk z partii populistycznej - zdecydował się na pisanie bloga, nota bene w konwencji populistyczno-egotystycznej.

Źródło: Piąta Władza

> Tag: ,

Yahoo uruchamia ostateczną wersję swojej „wyszukiwarki społecznej"

Po Google, MSN (Microsoft) i Lycos, Yahoo uruchamia ostateczną wersję swojej „wyszukiwarki społecznej" pod nazwą „Answers". Działała ona już od 6 miesiecy w wersji testowej.

„Wyszukiwarka społeczna" to jedna z nowych usług epoki Web 2.0. Opiera się na odpowiedziach internautów, a nie na informatycznym algorytmie, który napędza klasyczne wyszukiwarki.

„Answers" działa w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Australii i w Indiach. Wkrótce ruszy we Francji, Niemczech i Hiszpanii.

Źródło: Le Journal du Net

> Tag: , , , , ,

Akademia Prasy Korporacyjnej: Szkolenie nt. „Jak pisać, by być czytanym" dla PGNiG

Rzecznicy prasowi, pracownicy działu PR, Redaktorzy naczelni i redaktorzy magazynów firmowych jak np. „Magazyn" czy „Szejk", uczestniczyli w dniach 18 i 19 maja w szkoleniu nt. „Jak pisać, by być czytanym", jakie miałem przyjemność prowadzić dla firmy Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA (PGNiG).

Szkolenie, które odbyło się w ramach Akademii Prasy Korporacyjnej, zostało ocenione przez uczestników na 5,4 (w skali 0-6).

Akademia Prasy Korporacyjnej to program szkoleń przeznaczony dla osób zajmujących się komunikacją wewnętrzną i zwnętrzną w firmach, magazynami dla pracowników i dla klientów, Internetem i Intranetem w dużych i średnich przedsiębiorstwach.

Akademia Prasy Korporacyjnej została stworzona przez firmę szkoleniowo-doradczą Mediapolis w 2003 r., równolegle do programu Akademia Dziennikarstwa przeznaczonego dla wydawnictw prasowych (zarząd, management, redakcja, reklama...).

W Akademii Prasy Korporacyjnej uczestniczyło ponad 400 firm z całej Polski, m. in. PKN Orlen, PZU, lub TP SA.

> Tag: , , , ,

19.5.06

Czytelnicy Wall Street Journal Online przewidują koniec redaktorów


Z okazji swoich szóstych urodzin, Wall Street Journal Online zapytał swoich czytelników jak wyobrażają sobie idealny internetowy portal newsowy w 2016 r.

Oto ich odpowiedzi:

„We media" :
Koniec z redaktorami. Dla czytelników WSJ Online „redaktorzy staną się przeżytkiem". Bo to nie redaktorzy będą decydować o tym co najważniejsze, ale sami czytelnicy, np. przez system głosowania na informacje (jak na digg.com czy jego polskie klony: wykop.pl czy gwar.pl).

Wg czytelników, rolą redaktorów będzie głównie weryfikacja informacji i analiza faktów na podstawie informacji własnych i dostarczonych przez samych cztelników. Tu również widać silny pęd - wszechobecny w internecie - do współtworzenia informacji.

Media i czytelnicy będą razem tworzyć informację - prognozują użytkownicy WSJ Online. „Media to my" („We media") - to słynne powiedzenie Dana Gillmora, guru dziennikarstwa obywatelskiego, wydaje się idealnie korespondować z oczekiwaniami i prognozami respondentów.

Filtrowanie informacji:
Intarnauci chcą informacji wysokiej jakości, przefiltrowanej tzn. wyselekcjonowanej i opracowanej przez redakcję. Uważają, że to pozwala im zaoszczędzić czas. Chcą „prawdziwych newsów", których nie znajdą gdzie indziej. Oznacza to, że hierarchizacja informacji i jej wolumen powinny być dostosowane przez redaktorów do potrzeb czytelników i do ich kręgów zainteresowania.

Serwisy newsowe dla telefonów komórkowych:
Idealny portal newsowy nie będzie tylko stroną internetową. Będzie musiał oferować również kompletny serwis newsowy dla telefonów komórkowych, PDA i innych Blackberry.

Tego typu serwisy pojawiają się już dziś, „ale to dopiero początek" - przewidują czytelnicy Wall Street Journal Online. „Jutro przenośny sprzęt elektroniczny będzie wyposażony w twarde dyski i większe monitory".

Czytelnicy chcą swobody w korzystaniu z newsów i zamierzają je czytać kiedy chcą i gdzie chcą (oczywiście dzięki RSS). Chcą również móc stworzyć sobie własny „portal" dzialający na zasadzie agregatora pobierającego przez RSS informacje z różnorodnych źródeł (jak np. znakomity Netvibes.com czy polski Startowy.pl).

Wolny wybór :
Użytkownicy WSJ Online chcą mieć wybór i są gotowi płacić więcej za wersję bez reklamy.

Więcej kontekstu:
Czytelnicy marzą o większej ilości informacji uzupełniającej reportaże, głównie o materiałach objaśniających kontekst jakiegoś wydarzenia. Uważają, że dzięki odnośnikom internet znakomicie nadaje się do tego sposobu pisania. Sugerują tworzenie wokół tekstu czy wideo linków czy okienek pop-up ze statystykami, datami, fiszkami, infografikami czy archiwami multimedialnymi.

Konwergencja
Portal newsowy przyszłości musi być multimedialny. Powinien oferować teksty, audio i wideo, które powinno dominować. To będzie konkurencja dla telewizji- uważają czytelnicy. To oznacza także, że dziennikarze jutra powinni dbać o swoją aparycję.

„W 2016 będzie więcej ładnych twarzy w redakcjach niż dziś" - przewidują czytelnicy WSJ Online.

Źrodło: Editors Weblog, WSJ Online

> Tag: , , , , , , , , , ,

Internauci szturmują serwisy wspólnotowe

Aż o 47% wzrósł ruch na stronach 10 największych serwisów wspólnotowych (social networking sites) i platformach blogowych w USA w ciągu roku (kwiecień do kwietnia) - wynika z nowych badań Nielson/NetRatings.

Rekordy biją MySpace (367% wzrostu) i MSN Spaces (286%).

Social Networking traffic

Źródło: Internet Stock Blog (via The Social Software Weblog)

> Tag: ,

Lista 38 serwisów wspólnotowych

Oto lista 38 serwisów wspólnotowych:
Źródło: Categoriz

> Tag: ,