30.6.06

Francuzi tworzą telewizję przyszłości

Największa francuska stacja telewizyjna TF1 uruchomiła portal internetowy Wat.tv (skrót od „We Are Talented") w trzech wersjach językowych: francuskiej, angielskiej i włoskiej.

To mieszanka serwisu wspólnotowego, jak MySpace.com, serwisu do dzielenia się wideo, jak YouTube.com, i platformy blogowej, jak Blogger.com. I jak w prawdziwym serwisie z epoki web 2.0, to internauci decydują o jego zawartości.

Wat wzoruje się na amerykańskiej stacji telewizyjnej online Current TV. Powstała ona w sierpniu 2005 r., przy udziale m. in. byłego wice-prezydenta Al Gore. Current TV nadaje programy telewizyjne, z których co trzeci jest stworzony przez internautów.

Wat jest zaprojektowany jak telewizja internetowa przyszłości: zdjęcia, wideo czy klipy muzyczne umieszczone tu przez użytkowników będą dystrybuowane w internecie, telewizji naziemnej i kablowej oraz w telefonach komórkowych.

Na Wat, internauci mają mają do wyboru 3 statusy:
  • blogowicz
  • muzyk
  • reżyser.
Dla każdej z tych kategorii Vat.tv stworzył serię narzędzi, tzw. „watlab", która mają pomóc w kreacji.

Z czasem, Wat chce postawić na jakość: w nowej wersji przewidzianej na wrzesień, platforma spróbuje przycignąć artystów amatorów i zawodowców. Ich dzieła będą oceniane przez innych internautów.

Wat spodziewa się osiągnąć równowagę finansową po 2 latach. Będzie finansowany wg klasycznego modelu płatnej telewizji: abonament i reklama.

TF1 nie próbowała tworzyć wszystkiego od nowa. Uznała, że nie posiada know-how niezbędnego do realizacji tego skomplikowanego projektu i zawarła 4 alianse:
  • z Dailymotion, francuskim odpowiednikiem YouTube. Dailymotion otrzymuje 1500 nowych wideoklipów dziennie.
  • z platformą blogową Overblog (2,7 mln użytkowników, 325.000 blogów). TF1 nabyła 20% udziałów spółki, która jest włacicielem tej trzeciej platformy blogów we Francji.
  • ze Skype, do darmowych rozmów online i wymiany między internautami.
  • z Zlio, platformą rekomendacyjną (internauci polecają produkty, za co są płaceni) w celu stworzenia wspólnoty między kupującymi i polecającymi.
Wat jest klasycznym przykładem dywersyfikacji w biznesie medialnym. TF1 nie zasypia gruszek w popiele. Stworzyła niedawno nową markę telefefonii komórkowej, TF1 mobile. Cel: dotrzeć do młodych w wieku 15-24 lat, którzy nie są zbytnio zainteresowani programem TF1.

Dla młodych Francuzów TF1 wydaje się zbyt staromodna. Dlatego też TF1 nie firmuje Wat swoim logo. Obawia się, że mogłoby to zahamować jego rozwój.

Zródło: TF1, „Le Monde", „Le Figaro", slicon.fr

> Tag: , ,, , , , , , , , ,

Kobiety lubią grać grać w różne gry, ale nie lubią za nie płacić

Wygląda na to, że kobiety lubią grać w różne gry, a nawet bawić się grami w swoich telefonach. Tak wynika z raportu „Electronic Gaming in the Digital Home [in USA]" opracowanego przez firmę badawczą i doradczą Parks Associates.

Raport informuje, iż:
  • 59% użytkowników gier w komórkach, lub konsolach to panie
  • 61% kobiet korzysta z gier w komórce od 1 do 4 godzin miesięcznie
  • 58% kobiet korzysta z gier w komórce ponad 4 godziny miesięcznie.

Kobiety są podstawą rynku gier i, tak jak w przemyśle, musimy dostosować się do ich preferencji. To niezbędne dla dalszego wzrostu segmentu gier, tym bardziej, że panie lubią grać, lubią mieć pieniądze, ale nie lubią wydawać ich na gry. Musimy znaleźć gry, za które kobiety będą chciały zapłacić" - mówi John Barrett, dyrektor badań w Parks Associates.

Źródło: Cnet

> Tag: ,

Internauci oglądają tygodniowo 11 mln klipów wideo na stronach CNN

Jedenaście milionów - to ilość klipów wideo oglądanych tygodniowo na stronach internetowych CNN.

Amerykańska stacja telewizyjna stworzyła zaledwie kilka miesiecy temu nowy serwis wideo nazwany Pipeline. To dzięki niemu ilość oglądanych klipów wzrosła o 300%.

Pisze o tym Steve Bryan w artykule "What works in online video news?" w Online Journalism Review.

Źródło: Online Journalism Review

> Tag: , ,

Przegląd prasy 30.06.06

Artur Rojek prowadził katowicką „Gazetę Wyborczą”

Najważniejszy jest tekst o hospicjum i lepiej nie stawiać go obok krwawej historii o chomikach w zoo - zdecydował redaktor Artur Rojek, lider zespołu Myslovitz. Wczoraj z gwiazdy muzyki zamienił się w redaktora prowadzącego „Gazetę”.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”

Stary nowy naczelny „Trybuny”

Nowym naczelnym „Trybuny” został Marek Barański. Ten sam, którego zwolniono z gazety rok temu.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”



Polskie puzzle Murdocha

Rupert Murdoch to żywy symbol globalizacji. Małą lokalną gazetę w Australii zdołał przekształcić w globalny koncern medialny wart dziś 58 mld dol.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”



Marquard Media ukarany przez UOKiK

Wydający „Przegląd Sportowy” Marquard Media obniżył cenę gazety w województwie śląskim, gdyż walczył o czytelnika z tamtejszym „Sportem”. Urząd antymonopolowy uznał to za naruszenie konkurencji nałożył na wydawcę 1,9 mln zł kary.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”



Indonezyjski „Playboy” pod sąd za niemoralność

Redaktor naczelny indonezyjskiego „Playboya” i pierwsza modelka pisma mogą trafić na dwa lata do więzienia za nieprzyzwoite zachowanie.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”



Etyka równie ważna jak zyski

Pracownicy Orkli Media zgodzą się na przejęcie firmy przez brytyjski fundusz Mecom. Ale tylko pod warunkiem, że Brytyjczycy zobowiążą się do przestrzegania wewnętrznego kodeksu wydawcy.

Źródło: „Rzeczpospolita”


Ulgi, ale tylko dla prawdziwych twórców

Naukowcy, artyści czy dziennikarze nadal będą mogli korzystać z wyższych, 50-procentowych, kosztów uzyskania przychodu. Ich ostre protesty przeciw propozycji byłej wicepremier Zyty Gilowskiej, aby je obniżyć do poziomu 20 i 10 proc., przyniosły rezultaty.

Źródło: „Rzeczpospolita”



Kibice na Mundialu zapłacą 36,5 mln euro za roaming

Zagraniczni kibice, którzy pojechali do Niemiec na mistrzostwa świata w piłce nożnej, zapłacą operatorom telefonii komórkowej za roaming około 36,5 mln euro - powiedziała unijna komisarz odpowiedzialna za telekomunikację Viviane Reding.

Źródło: „Puls Biznesu”


David Hasselhoff... królem Internetu?

Popularność aktorów zależy od wielu czynników i bardzo często się zmienia. Próbując ją ocenić w oparciu o środowisko internautów można dojść do zaskakujących wniosków. Pewnie nikt by się nie spodziewał, że obecnie najbardziej popularnym wśród młodych Brytyjczyków aktorem jest... David Hasselhoff!

Źródło: „PC World Komputer”



Piszą o polskim web 2.0


> Tag: , , ,

Osiemnaście ciekawych narzędzi dla blogowiczów

Oto 18 narzędzi, które mogą przydać się blogowiczom:

Może znacie Państwo inne narzędzia do wykorzystania na blogu?

Źródło: eConsultant

> Tag: , ,

29.6.06

Blogi to potwornie czasochłonne zajęcie, a rezultaty nie zawsze są zachęcające

„Z jednej strony blogi pisane przez dziennikarzy pozwalają na zdobycie nowych kontaktów, pomysłów, a także pozwalają na szybkie wychwycenie różnych błędów. Z drugiej strony - to potwornie czasochłonne zajęcie, a rezultaty nie zawsze są zachęcające. Czasem staję sam przeciwko rzeszy bardzo niegrzecznych komentatorów. Zresztą internetowe dyskusje bardzo łatwo padają ofiarą różnych szkodników i zwykłych wariatów, którym radość sprawia zmasakrowanie jakiegoś znanego artykułu" - mowi w wywiadzie dla bloga Piąta Władza, Edward Lucas, publicysta brytyjskiego tygodnika "The Economist", autor eksperckiego bloga.

Źródło: blog Piąta Władza

> Tag: , ,

Polski rynek mediów dopiero wchodzi w strefę turbulencji

Jeszcze nie ucichły echa po premierze „Dziennika", a brytyjski fundusz inwestycyjny Mecom już przejmuje od norweskiej grupy Orkla Media „Rzeczpospolitą", „Gazetę Giełdy Parkiet" i 11 gazet regionalnych, z „Gazetą Pomorską" na czele.

W tym samym czasie jeden z największych koncernów medialnych na świecie, News Corporation, do którego należy m.in. amerykańska stacja Fox News, kupuje malutką stację telewizyjną, TV Puls, należącą do zakonu franciszkanów.

Tak Mecom jak News Corp. to prawdziwe maszyny wojenne nastawione na biznes. Inwestycje tych graczy z pierwszej światowej ligi mediów oznaczają dalsze zaostrzenie się walki o czytelników, telewidzów i reklamodawców w Polsce.

Szef Mecomu, David Montgomery, dawny wydawca brytyjskiego dziennika „The Independent", to zmora dziennikarzy. Jest znany z bezwzględności w cięciu kosztów i wiary we wszechmoc marketingu.

Jeśli nie odsprzeda polskiej części Orkli innemu inwestorowi, co jest prawdopodobne, można spodziewać się, że żelazną ręką spróbuje wprowadzić nowy ład w swoich nowo nabytych gazetach. Przyjście nowego właściciela nie oznacza więc dla menedżerów i dziennikarzy Orkli końca trwającego od wielu miesięcy okresu niepewności.

News Corp., którego dyrektorem zarządzającym i większościowym udziałowcem jest medialny magnat, Rupert Murdoch, jest pierwszym dużym zagranicznym koncernem inwestującym w telewizję naziemną w Polsce.

Duży to za mało powiedziane, News Corp to prawdziwy gigant (infografika poniżej). Należy do niego m. in.:
  • ponad 100 kanałów telewizji kablowej,
  • kilkadziesiąt sieci telewizji satelitarnej, w tym brytyjska płatna telewizja satelitarna BSkyB,
  • ok. 200 gazet, w tym brytyjskie dzienniki „The Times" oraz „The Sun",
  • ok. 40 wydawnictw książkowych,
  • wytwórnia filmowa 20th Century Fox,
  • największy na świecie internetowy serwis wspólnotowy MySpace (ponad 60 mln użytkowników miesięcznie) etc.


Zródło: „Wired"

W USA, stworzona przez News Corp w 1996 r., stacja telewizyjna Fox News wyprzedziła nawet CNN, krytykujac arogancję medialnych elit i ideologiczną miałkość dziennikarskiego światka.

Bo Fox to telewizja z wyraźnym anty-liberalnym - co oznacza w Stanach anty-lewicowym - charakterem:
  • jest konserwatywna i patriotyczna,
  • promuje tradycyjne wartości, rodzinę i Goerge W. Busha,
  • jest oczywiscie przeciw aborcji,
  • jest za karą śmierci i prawem do posiadania broni,
  • walczy o obniżkę podatków,
  • propaguje radykalną walkę z terroryzmem,
  • jeden z jej ulubionych tematów to krytyka innych mediów.

Inwestując w TV Puls, News Corp. ma oczywiście nadzieję uszczknąć kawałek torta reklamowego, który dzielą miedzy sobą TVP, Polsat i TVN.

Jak zamierza tego dokonać skoro TV Puls ma koncesję na nadawanie tylko programu religijnego? Zaskakująca zbieżność ideologiczna obecnej ekipy rządzącej i Fox News pozwala przypuszczać, że PiS spojrzy przychylnym okiem na próbę zmiany statusu telewizji franciszkanów.

Jedno jest pewne: polski rynek mediów dopiero wchodzi w sferę turbulencji.

Czy zgadzacie się Państwo z tym stwierdzeniem?

> Tag: , , , , , ,

28.6.06

Reklama w obecnej formie umrze w epoce web 2.0

„Reklama [w obecnej formie] umrze w epoce web 2.0. Ona musi być teraz pomyślana jak serwis. Trzeba się zastanowić jaki nowy serwis możecie zaproponować internautom i znaleźć na niego sponsora" - mówi w wywiadzie dla CNet Tariq Krim, pomysłodawca i współwłaściciel jednego z najpopularniejszych obecnie serwisów Netvibes.com.

Netvibes to agregator, tzn. rodzaj strony, na której wyświetlają się w ramkach, skonfigurowanych przez użykownika, tytuły wpisów z wybranych blogów i portali. W ciągu zaledwie 8 miesięcy zdobył 4 mln użytkowników (w tym autora tego bloga).

Jaka jest strategia marketingowa Netvibes?

„Nie musimy znać naszych użytkowników, musimy z nimi pracować" - odpowiada Tariq Krim.

Netvibes nie będzie zamieszczać reklamy na swojej platformie, tylko „sponsorowane moduły usług". W tym nowym super-interaktywnym świecie, użytkownik decyduje praktycznie o każdym centymetrze kwadratowym na stronie, ale też o tym czy będzie oglądał reklamy.

Wg Tariqa Krima, zeby zaistnieć na nowych platformach, reklama będzie musiała:
  • być użyteczna (rozwijać usługi)
  • być atrakcyjna, np. w formie klipów wideo, ktore użytkownicy będą sobie nawzajem przesyłać.
W obu przypadkach, tego typu reklama nie potrzebuje tradycyjnych mediów.

Źródło: CNet

> Tag: , , , ,

Powstał serwis internetowy, który umożliwia wymienianie się książkami za darmo

Powstał pierwszy polski serwis internetowy, który umożliwia wymienianie się książkami za darmo – podaj.net. To serwis społecznościowy w stylu web 2.0, na którego zarządzanie i wartość mają wpływ sami internauci.

Choć platforma jest jeszcze w wersji „beta” i działa od niedawna, użytkownicy dodali już prawie 2000 tytułów. Podaj.net założyli Jakub Milewski obecnie działający zawodowo w branży telekomunikacyjnej oraz Jarosław Kownacki pracujący w branży e-marketingowej.

Każdy, kto chce dołączyć do grona użytkowników podaj.net musi dodać do bazy serwisu minimum trzy książki. Jeśli któraś z tych książek zostanie zamówniona, a następnie odebrana przez innego użytkownika, system przyznaje punkt.

Dzięki temu możliwe staje się zamówienie książki od kogoś innego. Sama wymiana odbywa się bezpłatnie. Użytkownicy wysyłają książki pocztą. Jedynym kosztem jest więc opłata za przesyłkę pocztową.

Obecnie w podaj.net zarejestrowanych jest już prawie pół tysiąca internautów, a 180 osób aktywnie korzysta z serwisu i wymienia się książkami. Wśród użytkowników platformy są cztery osoby mające status tzw. społecznych administratorów.

„Zadaniem społecznych administratorów – czyli użytkowników serwisu, którzy mają pozytywną historię transakcji i zgłosili chęć pomocy – jest dbanie o sprawne funkcjonowanie portalu. Mają się oni zajmować m.in. sprawdzaniem poprawnosci dodawanych książek, weryfikacją recenzji, moderowaniem forum itd. Docelowo, serwis ma działać przede wszystkim dzięki jego użytkownikom” – wyjaśnia pomysłodawca podaj.net, Jakub Milewski.


Baza serwisu została podzielona na 27 kategorii. Najczęściej dodawane są książki zaliczające się do literatury pięknej oraz fantastyki. Duży wybór mają wielbiciele kryminałów i romansów. W bazie znalazły się też książki dla dzieci i młodzieży, literatura obcojęzyczna oraz podręczniki.

Podaj.net to platforma szczególnie przydatna uczniom i studentom, którzy dzięki niej mogą znaleźć książki na kolejny rok szkolny lub akademicki, udostępniając wcześniej podręczniki z poprzednich lat.

Źródło: podaj.net

> Tag: , ,

27.6.06

„Nowa Trybuna Opolska" unowocześnia swoje strony internetowe

Nowe strony NTO


Stare strony NTO


Wideo, mp3, newslettersy przez e-mail lub SMS - witryna internetowa dziennika „Nowa Trybuna Opolska" weszła wczoraj w nową epokę. To jeszcze nie web 2.0, ale to już duży krok w stronę nowocześności, której brakuje stronom internetowym polskiej prasy w ogóle, a prasie regionalnej w szczególności.

„Nowa Trybuna Opolska" (NTO), należąca do grupy prasowej Orkla Press Polska, uruchomiła swoje nowe strony internetowe na razie w wersji beta, nie zamykając poprzedniej wersji. To dobre rozwiązanie, gdyż opinie internautów powinny pomóc w ulepszeniu jeszcze niedoskonałego serwisu.

Złym rozwiązaniem jest to, że NTO dała internautom tylko jeden miesiąc na uwagi. To zdecydowanie za mało. W tym przypadku, okres beta powinien trwać co najmniej 3 miesiące (niektóre serwisy amerykańskie funkcjonują w fazie beta nawet przez kilka lat).

W NTO online zmieniło się praktycznie wszystko. Największy atut nowego serwisu to jego wygląd. Ma bardziej przejrzysty układ, prostszą nawigację. Autorem koncepcji i struktury strony jest Tomasz Krawczyk, szef działu online NTO.

Design jest dziełem amerykańskiej firmy 5W Mignon Media, która doradzała również przy budowie architektury serwisu (mam przyjemność być częścią tej firmy).

Redakcja rozbudowała serwis Aktualności z regionu, co z pewnością spodoba się czytelnikom, zawsze spragnionym informacji lokalnej i sublokalnej. NTO dodała też informator teleadresowy o województwie i - to nowatorskie rozwiązanie - kalendarz imprez z wyszukiwarką.

Cały serwis opiera się na bazie multimediów (podkreśla to zakładka Multimedia na home page) złożonej z przygotowywanych przez dziennikarzy nagrań radiowych i wideo, m. in. z festiwalu w Opolu.

Na stronie nto.pl została też umieszczona polska wyszukiwarka Netsprint, kupiona w kwietniu 2006 r. przez Orkla Media Digital, spółkę zależna Orkla Press Polska.

NTO stawia na interaktywność serwisu i to zaczyna powoli być widoczne. Ulepszyła swoje forum internetowe, umożliwia użytkownikom ocenianie zdjęć i artykułów. Zaprasza do przysyłania własnych zdjęć i informowania o wydarzeniach w regionie.

„Wszystkie tematy planowane są pod kątem zintegrowanego wydania online-print. Dziennikarze na bieżąco przygotowują informacje publikowane w module Aktualności. Następnie, w rozszerzonej wersji, opracowują je do wydania papierowego" - informuje NTO.

Tydzień przed wdrożeniem nowego serwisu NTO przeorganizowała redakcję. Nowy dział online podwoił swoją liczebność. Teraz liczy 4 osoby, które będą aktualizować serwis nto.pl również w weekendy.

> Wiedzieć więcej
Prasa musi szybko inwestować w internet, który stanie się wkrótce głównym źródłem jej dochodów
Jak tradycyjne media mogą wykorzystać nowe technologie, by przyciągnąć nowych czytelników
Powstał pierwszy w Polsce portal oparty na dziennikarstwie obywatelskim
Portale oparte na dziennikarstwie obywatelskim to przyszłość mediów
Dlaczego media ignorują dziennikarstwo obywatelskie? Bo go nie rozumieją i się go boją
Portal Netscape wchodzi w erę web 2.0 i otwiera się na internautów

> Wiedzieć więcej o 5W Mignon Media
Francja: Magazyn „Rugby" stworzony przez 5W Mignon-Media uznany za najlepszy debiut prasowy 2006
5W Mignon-Media tworzy nową formułę tygodnika „Rugby" dla „L'Equipe"
Nowy design dla redaktorów-internautów z Agora Vox
5W Mignon-Media otwiera oddział w Ameryce Południowej
5W Mignon-Media tworzy projekt infograficzny dla francuskiego dziennika „Le Monde"
Nowa formuła portalu Paris-Match
Chorwacja: Nowy dziennik ekonomiczny

> Tag: , , , ,

Hiszpania: „El Pais" uruchamia wydanie na konsolę do gier Sony

Hiszpański dziennik „El Pais" uruchomił nową edycję online na popularną konsolę do gier Sony Playstation Portable (PSP). Ten nowy serwis uzupełnia istniejące już multimedialne wersje gazety na telefon komórkowy i na PDA.

Norweski dziennik „Dagbladet" był pierwszym dziennikiem w Europie, ktory stworzył wydanie na PSP.

„El Pais" jest obok brytyjskiego „The Guardian", jednym z najbardziej dynamicznych online dzienników w Europie.

  • stworzył serwis internetowy dla młodych EP3
  • uruchomił dziennik internetowy aktualizowany permanentnie przez całą dobę, „24 Horas"(online i w wersji do druku).
Warto przyglądać się ewolucji „El Pais", bo jest w awangardzie gazet wyznaczających trendy w prasie.

Źródło: Periodistas 21

> Wiedzieć wiecej:
Hiszpania: „El Pais" uruchamia dziennik 24/24 w wersji on-line i drukowany na życzenie
Hiszpania: „El Pais" zaprasza czytelników do walki z literówkami
Żeby przeżyć, prasa ogólnoinformacyjna będzie musiała się wyspecjalizować

Media próbują zdobyć młodego czytelnika kusząc go grami, muzyką i video w internecie

> Tag: , , ,

USA: Większe wydatki na reklamę w internecie niż w prasie magazynowej

Po raz pierwszy w historii prasy amerykańskiej, wydatki na reklamę w internecie będą wyższe od tych w prasie magazynowej w 2006 r. - wynika z badań agencji Merrill Lynch.

Budżety reklamowe w 2006 r. w USA:
  • 14,5 mld dolarów w internecie (+27%)
  • 13,2 mld dolarów w prasie magazynowej (+3%).
Ta tendencja będzie kontynuowana w 2007 r., przewiduje Merril Lynch:
  • 17,7 mld dolarów w internecie
  • 13,4 mld dolarów w prasie magazynowej.

Źródło: USA Today

> Tag: , , , ,

USA: Serwis internetowy, który informuje o tym kto kogo finansuje w polityce

Open Secrets to niesamowity serwis internetowy, który informuje o tym kto i w jakiej wysokości finansuje amerykańskich polityków.

Niesamowity jest również dlatego, iż posiada wyszukiwarkę lokalną (na ilustracji), dzięki której można sprawdzić od kogo otrzymują pieniądze politycy na szczeblu lokalnym, np. w Alabamie.

Hasło Open Secrets, ktory jest jednym ze zwycięzców prestiżowego konkursu Webby Awards 2006:
  • „Wasz przewodnik po pieniądzach w amerykańskich wyborach".

Czy to nie jest dobry pomysł dla polskiej prasy?

Źródło: Media Cafe (franc.)

> Tag:

24.6.06

Mundialowe gole w 3D


Virtual Replay to rewelacyjny serwis, który pozwala na wizualizację wszystkich goli na Mundialu 2006. Oferuje 4 poziomy szybkości akcji. Każda akcja może być oglądana z pozycji wielu graczy na boisku, plus różne ujęcia kamery.

Źródło: Infosthetics

> Tag:

Web 2.0 wkracza na francuskie uczelnie

Uniwestytet Paris 5 jest pierwszą francuską uczelnią, która otworzy od października 2006 r. blogi dla nauczycieli i studentów na licencjacie dla webmasterów, tzn. administratorów stron lub serwisów internetowych.

Blogi będa otwarte na e-learningowej platformie Elgg (blogi, wiki, RSS, tworzenie wspólnot...), z której korzysta ponad 70.000 użytkowników anglojęzycznych. Blogi zastąpią uniwersytecki Intranet.

Nauczyciele i studenci będą używać ich w celu dzielenia się wiedzą i pracowania razem przy różnych projektach. Ważną rolę mają tu odegrać 3 narzędzia web 2.0:
  1. RSS (Really Simple Syndication). Umożliwia darmową prenumeratę wybranych wpisów i komentarzy na blogach przez specjalną aplikację, tzw. agregator. Nauczyciele i studenci będą dzięki temu mogli na bieżąco śledzić wszystkie nowości na wybranych blogach i nie tylko.
  2. Czytnik kanałów RSS. W tym przypadku będzie to Netvibes, internetowy serwis do odczytu RSS. To rodzaj strony, na której wyświetlają się w ramkach, skonfigurowanych przez użykownika, tytuły wpisów z wybranych blogów i portali.
  3. Tagi - to słowa-klucze, które pozwalają klasyfikować tematycznie wpisy na blogach. Użytkowanik sam wpisuje tagi w kodzie, który można pobrać na stronie wyszukiwarki blogów Technorati,
Nauczyciele i studenci zareagowali entuzjastycznie na tę inicjatywę:
„Mogę tylko powiedzieć, że jestem dumny z mojego uniwerku, to genialna, super-nowatorska inicjatywa. Myślę, że uczestniczymy w prawdziwej rewolucji w świecie edukacji. Oto prawdziwe laboratorium e-naukowe! To nawet nie laboratorium, to rzeczywistość!!!" - napisał w komentarzu jeden ze studentów.

Źródło: Blog des managers intranet

> Tag: , , , , ,

23.6.06

Prasa musi szybko inwestować w internet, który stanie się wkrótce głównym źródłem jej dochodów

Trzeba szybko inwestować w internet, który stanie się wkrótce głównym źródłem dochodów prasy. Zebrani na konferencji Newspaper Association of America (NAA), wydawcy prasy amerykańskiej nie mają co do tego wątpliwości. Pytanie tylko kiedy będzie można wreszcie na tym zarabiać ?

Amerykańscy wydawcy prasy są zaniepokojeni i to nie od dziś. Z roku na rok, w USA spada sprzedaż prasy, a czytelnicy uciekają do internetu, podobnie zresztą jak w Europie. Od końca lat 90. wydawcy gazet rozwijają więc swoje wydania online, ale poważnych zysków z tej działalności ciągle nie widać.

Cóż z tego, że przychody z edycji gazet online rosną w zawrotnym tempie 30% rocznie, jak podaje NAA, skoro stanowią one ciągle zaledwie średnio 5% ogółu przychodów wydawnictw prasowych? Tak jest na przykad w przypadku grupy Tribune Co, wydawcy m.in. „Chicago Tribune" i „Los Angeles Times". Wydania online generują tu dzis 6% rocznie, tzn. 222 mln dolarów. Tribune Co spodziewa się, że będzie to co najmniej dwa razy więcej (12-16%) do 2010 r.

Cóż z tego, że jest coraz więcej internautów, skoro jeszcze nie można na ich zarobić tyle co na czytelnikach wydania papierowego? Papierowe wydania dzienników zarabiają w USA 500-900 dolarów rocznie na jednym czytelniku (sprzedaż egzemplarzowa plus reklamy) - wynika z badań amerykanskiej agencji Borrell.

„Żeby zrekompensować stratę jednego czytelnika prasy, gazety musiałyby zdobyć od 20 do 100 internautów!" - wylicza brytyjski „The Guardian".

W oczekiwaniu na zyski, amerykańskie gazety inwestują coraz więcej w internet:

  • „Zamierzamy kontynuować poważne inwestycje w nasze wydania online i w dodatkowe spółki internetowe" - zapowiada Dennis FitzSimons, Chief Executive Tribune Co. „Prasa drukowana będzie stanowić coraz mniejszą część w dalszym rozwoju naszego biznesu" - uważa Richard Zannino, dyrektor Dow Jones & Co.
  • Dow Jones & Co, wydawca „The Wall Street Journal", magazynu finansowego „Barron" i grupy gazet regionalnych, zwiększa inwestycje online z roku na rok.
  • Wydawcy „New York Times" i „The Boston Globe", którzy kilka lat temu oworzyli wspólnie internetowy portal informacyjny About.com, zapowiadają, że zabudżetują na przyszły rok więcej środków na rozwój swojej internetowej działalności. Portal już zaczął na siebie zarabiać w tym 2006 r. To dla właścicieli przyjemne zaskocznie, bo liczyli na zyski dopiero w przyszłym roku.
  • Media General Inc. , wydawca „The Tampa Tribune" i właściciel 26 stacji telewizyjnych, też nie zasypia gruszek w popiele. Inwestuje i spodziewa się przychodów rzędu 30 mln dolarów w 2006 r. i 50 mln dolarów w 2008 r. „Ilość naszych użytkowników online zdecydowanie wzrasta. Myślimy, że nasz dział internetowy przyniesie zyski w przyszłym roku." - mówi prezes Media General, Marshall Morton.

Gazety muszą „zoptymalizować koszty wydań papierowych i pędzić do internetu po nowych czytelników i nowe zyski" - uważa Donald Graham, prezes Washington Post Co.

A Vincent Crosbie, analityk Borrell, wróży śmierć wydawcom, którzy nie zainwestują szybko w internet, by spróbować zdecydowanie zwiększyć przychody z reklam online.

Co Państwo o tym myślicie?

Oto ciekawy komentarz jednego z czytelników o pseudonimie zaLEWajka:

„Internet nie stanowi zagrożenia dla prasy papierowej w takiej skali, jak to wynika z wpisu. Owszem, powoduje on spadek czytelnictwa, ale nie zagraża to rentowności biznesu prasowego. Widać to zarówno w Polsce (czytelnictwo i wpływy z reklam tygodników opinii), jak i na rynkach rozwiniętych, np. w Stanach. Po prostu, wzrost rynku reklamy rekompensuje spadek czytelnictwa.

I taka sytuacja utrzyma się jeszcze przez jakiś czas. Jej zmiana nastąpi w chwili popularyzacji e-papieru. Wówczas prasa papierowa straci wsystkie swoje przewagi (lektura przy kawie, cały tekst widoczny, tradycyjny layout). Ten moment będzi prawdziwym zagrożeniem dla prasy.
I głównie dlatego prasa powinna inwestować w technologię. Żeby nie dać zapomnieć o sobie czytelnikom, na których obecnie nie zarabia oraz, żeby zyskać know-how, niezbędny do wejścia za kilka lat w e-papier.

Wydaje mi się, że e-papier to będzie rewolucja i być albo nie być dla papierowej prasy. Wówczas zobaczymy, czy stylistyka portalowa na tyle przeorała ludzką świadomość, że dla zwykłej prasy nie będzie już miejsca (o ile nie dostosuje się do tej stylistyki) czy też prasa ma walor ponadczasowości i momencie sensownego przejścia na nowy nośnik jest w stanie obronić swoję pozycję.

Ja wolę prasę niż portale i wydaje mi się, że w chwili przejścia na e-papier pozostanę jej wierny, ale czy nie będę wówczas dinozaurem?

Radykalna zmiana w sytuacji prasy może nastąpić w przypadku poważnego ogólnoświatowego kryzysu. Spadek dochodów spowoduje wówczas masowy odwrót od drogiego dla odbiorców medium, jakim jest prasa i przechodzenie do sieci. Tej tendencji nie da się już odwrócić po wyjściu z kryzysu, bo człowiek łatwo adaptuje się do zmienionej sytuacji i po jakimś czasie nie będzie dostrzegał potrzeby wydawania piniędzy na coś, bez czego sobie radzi" - pisze czytelnik o pseudonimie ZaLEWajka.


Źródło: AFP, Reuters

> Tag: , , ,

Portal Netscape wchodzi w erę web 2.0 i otwiera się na internautów


Netscape wchodzi w web 2.0 i stawia na infromację interaktywną. Teraz internauci będą współtworzyć zawartość tego portalu zbudowanego na bazie mitycznej wyszukiwarki internetowej. Tak postanowił amerykański dotkom AOL, który kupił Netscape w 1999 r.

Internauci mogą zgłaszać materiały (teksty, zdjęcia, wideo), które im si podobają i głosować na wybrane przez siebie pozycje. Im więcej głosów zdobędzie dany tekst, lub zdjęcie, tym wyżej przesunie się do góry ekranu na home page, jak na Digg.com.

Jednym z pierwszych artykułów zamieszczonych na portalu był tekst pt. „AOL kopiuje Digg".

Ale nowy Netscape jest czymś więcej niż kopią Digg. To mieszanka Digg i koreańskiego portalu OhmyNews opartego na dziennikarstwie obywatelskim. Do obsługi portalu, AOL zatrudnił 8 dziennikarzy w pełnym wymiarze godzin i 15 innych na pół etatu.

Ich celem będzie, oprócz selekcji materiałow na home page, pisanie tekstów, sprawdzanie informacji, lub rozmowa z internautami-reporterami (citizen journalists) i redagowanie ich tekstów.

Jason Calacanis, dyrektor Netscape, mówi o następnym etapie rozwoju dziennikarstwa:
„Nie stworzyliśmy nowego Netscape, by kopiował Digg, tak jak Digg nie powstał po to, by kopiować Delicious, a Delicious, by kopiować Furl. Każda z tych internetowych witryn stanowi pewną ewolucję w stosunku do pierwszej fali serwisów opartych na bookmarkingu [NDLR: ulubionych adresów w wyszukiwarkach). Netscape różni się od Digg tym, że posiada własny zespół redakcyjny, który będzie starał się rozwinąć najpopularniejsze tematy z Top 20. Chcemy w ten sposób połączyć klasyczne dziennikarstwo ze społecznym bookmarkingiem. Można nazwać to metadziennikarstwem, albo dziennikarstwem społecznym, i myślę, że to logiczny, następny etap rozwoju dziennikarstwa"

Calacanis uważa, że dziennikarstwo będzie się coraz częściej opierać na „mądrości tłumu", inaczej mówiąc - zbiorowej inteligencji, przez co będzie w stanie oferować czytelnikom nową, lepszą jakość treści („Journalism --> Wisdom of Crowds --> Journalism ---> Discussion = Better Journalism").

Dla AOL, nowy Netscape to sposób na odróżnienie się od portali Google, Yahoo czy tradycyjnych mediów, jak np. stacji telewizyjnej CNBC.

Jeżeli pomysł okaże się sukcesem, AOL zastosuje go na swoim portalu, AOL. com, jednym z największych na świecie (87 mln użytkowników tylko w samych Stanach Zjednoczonych).

Źródło: Publishing 2.0 , journalisme.co.uk

> Tag: , , , , ,

22.6.06

Szwedzi uciekają z „Super Expressu"

Szwedzka grupa prasowa Bonnier zdecydowała o wycofaniu się z inwestycji w „Super Express"- poinformował „Puls Biznesu".

50 proc. udziałów wydającej dziennik spółki Media Express, należących do szwedzkiego Tidnings AB Marieberg, nabędą inwestorzy finansowi.

Dotychczasowi udziałowcy Media Express, spółki ZPR S.A. i ZPR Express wspólnie z nowymi udziałowcami zdecydowali o kontynuowaniu działalności i dalszej publikacji dziennika.

W komunikacie prasowym rozesłanym do mediów Media Express poinformował, że w ciągu najbliżych miesięcy powstanie nowa strategia tytułu i kontynuowane będą „prace restrukturyzacyjne" rozpoczęte w pierwszej części 2006 r.

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, w kwietniu tego roku średnia dzienna sprzedaż „Super Expressu" spadła wobec kwietnia 2005 roku o 13,8 proc. do 208.981 egzemplarzy, co plasowało go na czwartej pozycji wśród dzienników.

Własnością grupy Bonnier w Polsce pozostają nadal tytuły „Puls Biznesu" oraz „Puls Medycyny".

Źródło: „Puls Biznesu" (dziękuję Michałowi za informację)

> Tag: , ,

21.6.06

Przegląd prasy 21.06.06

Pierwszy sukces Polski na festiwalu reklamowym w Cannes. Zespół pracowników agencji TBWA Warszawa zdobył statuetkę Złotego Lwa w konkursie Young Creatives (młodych kreatywnych).

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Sprzedać „Financial Times”?

Mniejszościowi akcjonariusze brytyjskiego koncernu Pearson domagają się restrukturyzacji spółki. I sprzedaży dziennika „Financial Times”.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Będą filmy w iTunes?

Właściciel internetowego sklepu muzycznego iTunes prowadzi rozmowy z Hollywood w sprawie sprzedaży filmów - informuje amerykańska prasa.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Interia liczy na 70 proc. wzrost przychodów z reklamy

Portal internetowy Interia.pl liczy, że w całym roku spółce uda się utrzymać 70-proc. wzrost przychodów gotówkowych z reklamy internetowej, jaki osiągnęła w I kw. tego roku. Ma w tym pomóc uruchomienie nowych serwisów i odnowienie już istniejących.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Eurostat: co trzeci mieszkaniec UE informatycznym analfabetą

Co trzeci mieszkaniec Unii Europejskiej, w tym niemal co drugi Polak, nie ma pojęcia o podstawach korzystania z komputera - wynika z opublikowanych we wtorek danych unijnego urzędu statystycznego Eurostat, który nie waha się mówić o „informatycznym analfabetyzmie”.

Źródło: „Gazeta Prawna”


Tajne centrum serwerowe Google

Google kończy budowę ogromnego centrum serwerowego w USA, które ma być jednym z największych tego typu przedsięwzięć na świecie.

Źródło: Internet Standard


> Tag: , , , ,

„Gazeta Wyborcza" zaprasza swoich czytelników do tworzenia tytułów z relacji z meczu Polska-Kostaryka

„Gazeta Wyborcza" zaprosiła wczoraj swoich czytelników do zabawy:

Wczujcie się w rolę redaktorów Gazety Wyborczej i zgadnijcie jaki tytuł będzie miała relacja w jutrzejszej Gazecie z meczu o honor, Polska-Kostaryka" - napisała redakcja.

Najciekawsze propozycje tytułów miały być opublikowane w dziesiejszym wydaniu gazety.

PS. Dziękuję Jarkowi za informację.

> Tag: , , ,

20.6.06

Przegląd prasy 20.06.2006

Agora przedłuża bezterminowo prenumeratę teczkową „Gazety Wyborczej”

Agora zdecydowała się przedłużyć bezterminowo prenumeratę teczkową „Gazety Wyborczej”, w ramach której tytuł ten będzie oferowany po cenie 1 zł w całym kraju - poinformowała spółka w poniedziałek w komunikacie prasowym.

Źródło: „Gazeta Prawna”

Wciąż rośnie sprzedaż magazynów dla rodziców

Wszystkie miesięczniki dla rodziców odnotowały w pierwszym kwartale tego roku wzrost sprzedaży – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Źródło: „Puls Biznesu”

Szansa polskich reklam na nagrody w Cannes

Wystartował festiwal reklamowy w Cannes. W morzu 25 tysięcy reklam jest 109 z naszego kraju. Już dziś wiadomo, że do finału dostało się 12 z nich. Które powinny otrzymać Lwy? W subiektywnym rankingu Vadima Makarenko znalazło się siedem zgłoszeń.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”


Co zagraża małym firmom?

Spam, spyware i konie trojańskie są największym informatycznym niebezpieczeństwem dla małych przedsiębiorstw w Europie - twierdzi Europejski Instytut Zarządzania (EMI).

Źródło: „Gazeta Prawna”


Polsko - niemiecka strona internetowa dla fanów muzyki

Miłośnicy muzyki z Polski i Niemiec mogą korzystać z dostępnej w obu językach nowej strony internetowej, zawierającej informacje o festiwalach, konkursach i instytucjach muzycznych.

Źródło: „Gazeta Prawna”


Rosną wpływy reklamowe stacji radiowych

Prawie wszystkie rozgłośnie osiągnęły w maju wyższe wpływy reklamowe niż rok temu. Liderami w swoich grupach pozostają RMF FM, Radio WAWa i Radio Eska Warszawa.

Źródło: „Puls Biznesu”


Ponad 80 % osób nie słyszało o RSS

Abonenci newsletterów poświęcają na ich przeczytanie średnio 51 sekund. 69 % listów było przeglądanych pobieżnie, 23 % wnikliwie czytanych. Aż 82 % badanych osób nie słyszało o kanałach RSS. Takie wnioski przynosi doroczny raport Nielsen Norman Group.

Źródło: Internet Standard


Czytelnicy gazet online częściej kupują w sieci

Czytelnicy internetowych wydań gazet w USA, są bardziej skłonni do zakupów online. Są również grupą wyżej zarabiającą i lepiej wykształconą od osób, które nie czytają prasy w sieci.

Źródło: Internet Standard


> Tag: , , , , , ,
, ,




Francja: Ponad 4,8 mln blogów na serwisie Skyblog stworzonym przez radio Skyrock



Francuska doktorantka Hélène Delaunay-Téterel (na wideo) zbadała Skyblog. To fenomen nie z tej ziemi we Francji.

Radio Skyrock, odpowiednik naszego RMF FM, otworzyło kilka lat temu platformę darmowych blogów. Jej sukces przerósł wszelkie oczekiwania: aż 4,8 mln blogów zostało uruchomionych do maja 2006 r.

Na Skyblog jest „tylko" 2,9 mln pseudonimów. Z badań Hélène Delaunay-Téterel wynika, że 97% „skyblogowiczow" jest w wieku 12 do 18 lat. A 60% z nich to „skyblogowiczki".

Więkoszść „skyblogowiczów" pisze z błędami ortograficznymi, część nawet fonetycznie, w stylu SMS-owym. Króluje mieszanka francuskiego z angielskim, tzw. „franglais".

Co robią najczęściej? Komunikują między sobą i produkują treści: wpisy na blogach, komentarze, zdjecia, lub wideo. Z reguły przygoda zaczyna się od komentarza na blogu - tłumaczy Hélène Delaunay-Téterel.

Co ciekawe, Skyblog, choć podobny do polskich platform blogowych, jak np. blox.pl , pozostał staromodny, w stylu web 1.0. Nie ma np. ani RSS (to ten pomarańczowy prostokącik z napisem RSS w prawym górnym rogu mojego blogu, dzieki któremu można zaabonować się na blog), ani trackback (pole do wklejania adresu swojego bloga), ułatwiajacych dyskusję będącą podstawą każdej platformy blogowej.

Źródło: blog Internet Actu

> Tag: ,

Znajdź widownię, która ponarzeka. Wśród narzekań znajdziesz taką masę sensownych uwag, że ulepszą one Twój serwis

„Jeden z kroków tworzenia sewisu interaktywnego: znajdź widownię, która ponarzeka. Wśród narzekań znajdziesz taką masę sensownych uwag, że ulepszą one Twój serwis" - radzi na swoim blogu Tebe gada Tomasz Bienias.

Warto poczytać, bo autor wie o czym mówi. Na codzień zajmuje się portalem gazeta.pl „Gazety Wyborczej" i społecznościowymi serwisami internetowymi blox.pl i gwar.pl.

Źródło: blog Tebe gada

> Tag: , ,

Więcej Japończyków łączy sie z internetem przez telefony komórkowe niż przez komputer

Po raz pierwszy w w historii japońskiego internetu, więcej Japończyków łączy się z siecią przez telefony komórkowe (69 mln) niż przez komputer (66 mln) - wynika z badań Ministry of Internal Affairs and Communication. Informuje o tym Multilingual Search.

Czy tak będzie wyglądało w przyszłości poszukiwanie informacji w wyszukiwarkach? Wyszukiwanie informacji bezpośrednio przez telefon komórkowy nie jest na razie zbyt popularną praktyką w USA i w Europie , ale kiedy w 2008 r., jak prognozują specjaliści, większość komórek (75%) będzie „internet-ready", ta sytuacja prawdopodobnie się zmieni.

Równolegle, jak prognozował we wrześniu 2005 r. „Time" nastąpi:
  • gwałtowny rozwój wyszukiwania zdjęć i wideo (to już się sprawdza w tej chwili, wystarczy spojrzeć na ciągle powiększającą się listę wyszukiwarek obrazkowych)
  • geolokalizacja (trwa ostry wyścig między gigantami netu: Google, Microsoft i Yahoo o prymat na internetowym rynku map).
  • rozwój wyszukiwarek odpowiadających na pytanie stawiane pełnym zdaniem, np. „Ilu Polakow ma obecnie dostęp do internetu? (taką usługę oferują już m. in. Lycos i Yahoo)
  • rozwój indeksacji społecznej, tzw. folksonomii, głównie dzięki dużym serwisom typu Flikr (internetowy album zdjeciowy).
  • personnalizacja (duża częśc witryn i portali internetowych nowej generacji web 2.0 oferuje taką możliwość).

Źrodło: Multilingual Search, Time

> Tag: , ,

18.6.06

Trzy nowe polskie serwisy w stylu web 2.0

Biznes.net, Trendomierz.net, Streemo.pl - to trzy nowe polskie serwisy oparte o filozofię web 2.0, które mają ruszyć w najbliższym czasie. Każdy z nich jest kopią istniejących już zachodnich witryn.

O uruchomieniu tych projektów poinformowali ich autorzy w czasie konferencji
„Witamy Web 2.0 w Polsce" zorganizowanej 14 czerwca 2006 r. w Warszawie przez serwis informacyjny biznes.net i technologiczny fundusz inwestycyjny MCI Management.

  • Biznes.net to serwis społecznościowy, którego celem jest ułatwienie kontaktów biznesowych jego użytkownikom. Serwis będzie posiadał własną platformę blogów dla użytkowników.
    • Firma: 3S Generator
    • To klon amerykańskiego serwisu Linkedin.com (social business networking)
    • W Polsce istnieje już kilka takich serwisow, w tym Goldenline.pl, który jest największym z nich. Inne polskie serwisy społecznościowe Ogniwo.net, Spinacz.pl czy Grono.pl są przeznaczone dla szerokiej pbliczności.
    • Uwagi: myślę, że jego głównym konkurentem będzie europejski serwis openBC.com (który ma całkiem sporą liczbę polskich użytkowników, w tym ja sam).

  • Trendomierz.net to serwis - agregator informacji z wybranych polskich blogów, w tym z Biznes.net. Będzie pokazywał w formie wizualnej, tzw. chmur tagów, główne tendencje w tematach poruszanych na blogach. Chmury tagów są zbiorem słów kluczy z blogów. Im częściej poruszany temat, tym większy będzie krój czcionki.
    • Firma: 3S Generator
    • To kopia Google Trends.
    • To pierwszy tego typu serwis w Polsce.
    • Uwagi: ciekawy pomysł, ale na razie nie widzę korzyści w korzystaniu z tego serwisu.

  • Streemo.pl będzie serwisem oferującym przestrzeń na zdjęcia i na wideo. Będą one oznaczone przy pomocy tagów, tzn. słów-kluczy, dzięki czemu będzie można je łatwo znaleźć i dzielić się z innymi.
    • Firma: Comtika (znana m.in z interaktywnej 4fun.tv).
    • To kopia serwisów Flickr,com (należącego do Yahoo) i YouTube.com, największego na świecie serwisu wideo. Istnieje już podobny serwis polski smog.pl (wideo i grafika).
    • Uwagi: to segment bardzo konkurencyjny, bo wystarczy mieć - przepraszam za uproszczenie - dyski o dużej pamięci, przyjazny design i prostą nawigację.

> Ciekawe relacje z konferencji
„Witamy Web 2.0 w Polsce":
Jak ugryźć web 2.0?
Web 2.0 to społeczności
Sukces konferencji “Witamy Web 2.0 w Polsce!”
Tłumy witają Web 2.0 w Polsce
Podcast: wstęp do konferencji (mp3 - 3,4MB)
Co to jest web 2.0 - artykuł twórcy koncepcji Tima O'Reilly „What Is Web 2.0" (ang.)
Blog O'Reilly Radar (ang.)


> Wiedzieć więcej:

Tradycyjne media jeszcze nie wierzą, że web 2.0 może im zapewnić przewagę konkrencyjną
Jak tradycyjne media mogą wykorzystać nowe technologie, by przyciągnć młodych czytelników
„Newsweek": Web 2.0 to społeczność, nie publiczność
Jak działa zbiorowa inteligencja w internecie
Wyszukiwarka Lycos będzie płacić internautom za komentarze
Kolekcja logotypów Web 2.0
Francuskie gwiazdy Web 2.0
Jak można wykorzystać nowe technologie w komunikacji marketingowej
BBC wchodzi w Web 2.0
Yahoo odkrywa swój nowy portal w stylu Web 2.0
Francja: Premier nagrywa podcasty audio i wideo
Trzynaście serwisów stosujących technikę mashup w stylu Web 2.0
Ciekawe strony w stylu web 2.0
„Washington Post" wyjaśnia co znaczą neologizmy internetowe

PS. Przeziębienie uniemożliwiło mi niestety napisanie dłuższego tekstu nt. konferencji. Brawa dla organizatorów i dla Michała Fabera, który z entuzjazmem prowadził to interesujące spotkanie.

> Tag: , , ,

Co trzeci klient nie wraca na źle zaprojektowaną stronę

Co trzeci klient nie wraca na źle zaprojektowaną stronę internetową, która pozostawiła negatywne wrażenie. Dziewięciu na dziesięciu klientów rezygnuje z transakcji online po trzech nieudanych próbach.

To wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Empirix, na dwóch tysiącach brytyjskich klientów internetowych banków, sklepów i biur podróży.

Polecam publikacje nt.
ulepszania efektywności stron opracowane przez polskią agencję interaktywną Janmedia.

Źródło: Internet Standard

> Tag: ,

17.6.06

Komputery Macintosh są dla prasy tańsze w ekspoloatacji, szybsze i bezpieczniejsze niż PC

Komputery Macintosh są dla prasy tańsze w ekspoloatacji, szybsze i bezpieczniejsze niż PC - wynika z raportu opracowanego przez Andreasa Pfeiffera w USA i pięciu krajach europejskich.

Pfeiffer jest znanym konsultantem medialnym, szefem firmy Pfeiffer Consulting, współpracującym z Ifra*, międzynarodową organizacją zrzeszającą wydawców prasy.


„Macintosh okazuje sie tańszy, mimo ceny zakupu wyższej od PC. Przyczyna jest prosta: Macintosha można szybciej zaintalowac i wymienić, poza tym jest znacznie bezpieczniejsszy od PC. Jeżeli chodzi o efektywność, Macintosh zwycięża w porównaniu z PC tak w przypadku przeciętnego użytkownika jak w przypadku prac wydawniczych" - stwierdza Andreas Pfeiffer w wywiadzie dla magazynu Ifra „Newspaper techniques".

Wszystkie z 17 różnych czynności zwiazanych z pracami wydawniczymi okazały się dwa razy szybsze na Macintoshu, a 12 prostych czynności (jak kopiuj-wklej, nawigacja między plikami...) zajęły Makintoshom o 30% mniej czasu niż PC.

Pfeiffer ostrzega jednak przed nagłymi zmianami. W kwestiach technologii, jest wg konsultanta jedna złota reguła: nigdy nie zmieniać rozwiązań, które dobrze się sprawdzają, chyba, że zmiana może przynieśc naprawdę wyjątkowe korzyści.

* Ifra pochodzi od skrótu
INCA-FIEJ Research Association", gdzie „INCA" to „International Newspaper Colour Association" a "FIEJ" - "Fédération Internationale des Editeurs de Journaux". Skrót funkcjonuje dziś jako nazwa własna.

Źródło: Ifra

> Tag: ,